Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 478
Copyright (C) HIX
2000-08-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: feltamadas - Ferenc, (mind)  17 sor     (cikkei)
2 Hume kontra Csernyi (mind)  232 sor     (cikkei)

+ - Re: feltamadas - Ferenc, (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

Tommyca:
>Ezek utan tegyuk fel tovabba, hogy 2-3 nap mulva a hulla megis el:
>megjelenik tobbeknek, sokaknak.
No ilyenkor nem azt kell feltetelezni, hogy feltamadt, hanem van meg egy csomo
mas lehetoseg is:
- nem halt meg (tevedett a halottkem)
- van ikertestvere, vagy valaki aki nagyon hasonlit ra,
- akik eletben lattak tevednek (tomeghipnozis)

Persze erre mondhatod azt, hogy mi van akkor, ha egyik eset sem all fent? Nem
tudom, ilyen eset meg nem fordult elo. Ezert teljes joggal mondhatjuk azt,
hogy 2000 eve sem volt maskepp.

Sziasztok,
Juan
+ - Hume kontra Csernyi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szakacs Tamas:


> Nem egeszen erem ervelesed. Tfh. a halottkem megallapitja
> valakirol, hogy halott -- lehet sok halottkem fuggetlen,
> egybecsengo eredmenye is, ha ez szamit; meg lehet drasztikus (pl.
> lefejeztek, halalos itelettel villamosszekbe ultettek,
> injekcioztak, vagy akarmi), ha ez biztosabba teszi a halottkem
> megallapitasat.
>
> Ezek utan tegyuk fel tovabba, hogy 2-3 nap mulva a hulla megis el:
> megjelenik tobbeknek, sokaknak.
>
> Ebben az esetben tulajdonkeppen nincs lehetoseged mas halottakkal
> is 'megismetelni' ezt, csak az egyedi eset all rendelkezesre.
miert ne lehetne? isten szamara talan ne volna lehetseges reprodukalni a
csodat, amennyiszer szukseges logikailag ahhoz, hogy az emberek
racionalisan elfogadjak?

> Na
> marmost ekkor is all a hume-i ervelesed, miszerint paciensunk nem
> tamadhatott fel, mert igaz ugyan, hogy sok bizonyitek szol
> mellette (egyszerubb esetekben boven eleg!), de nem tudunk (plane
> lenyegesen) tobbet felmutatni, minta II. fotetel bizonyitasara?
hat ez mar attol fugg, hogy hany halottkem volt, hogy a lenyakazas
mennyire erosen igazolt, stb. mondjuk hataresetnek. Szilagyi Andras
szerint gyakrolatilag nem lehetseges, hogy mindezekbol annyi igazolas
kerekedjek ki, ami a fizikai torvenyeknel erosebb igazoltsagot
eredmenyezzen. ebben van is valami. en viszont azt modnom, hogy elvileg
lehetseges. a lenyeg, hogy racionalis gondolkodonak szukseges, hogy a
csoda igazoltsaga erosebb legyen, mint a fizikai torvenyeke.

> Es
> egyaltalan mi volna Szamodra 'elegendoen tobb' bizonyitek, mint a
> II. fotetelre?
latod az is kerdes, hogy a II. fotetel igazoltsaga pontosan mekkora.
hany ember tapasztalatarol van szo? ettol fuggoen kellene nagyobb
tapasztalati halmazt osszegyujteni.

> Meg szelsosegesebben tetelezzuk fel, hogy erre a feltamadasra
> megis tobb bizonyitek szolgal, mint a II. fotetelre (ami raadasul
> nem esszeru es egyszeru, alaptapasztalatokbol kiindulo levezetes
> eredmenye, hanem megfigyelesek magyarazat nelkuli osszesitese --
> egyszeruen annak megallapitasa, hogy ez 'igy szokott lenni').
> Marmost, ha meg a II. fotetelnel is tobb bizonyitek szol arra,
> hogy ez az egyedi ember halottaibol eletre kelt, akkor ezt is
> tagadnad, es elfogadhatatlanak nevezed?
akkor azt kellene elfogadnunk, hogy a termeszettorvenyekkel valo leirasa
valoban korlatokba utkozott, hogy vannak csodak.

> Ha esetleg elfogadnad,
> akkor pedig mit kezdenel a II. fotetellel -- melyre minden
> kiserlet azt mutatna tovabbra is igaz, csak itt lenne kivetel.
azokra azt lehetne mondani, hogy ott nem tortent csoda. ezutan egyebkent
az volna a kerdes, hogy a csoda emberileg iranyithato-e vagy sem? ha
iranyithato, es kiismerheto, akkor isten bekerulne a kiismerheto
dolgokkoze, azaz uj fizikai torvennye valna megint. ha nem, akkor sajnos
nem lehet mit kezdeni, hanem a termeszeti torvenyeket kellene hasznalni,
tudva, hogy igazoltan nem mindig ervenyesek, mert vannak csodak, azonban
felismerve, hogy a csodak kiszamithatatlansaga miatt (jobb hijan) a
kiszamithatoval kell szamolni.

> Az egy masik kerdes: mi modon lehet megcafolni?
> Nem racionalis > ellenerveket felhozni ellene, mert az mas!
ilyen ertelemben a hitet teljesen alkalmatlan a cafolatra, mert csak
racionalis ellenerveket lehet felhozni ellene, cafolni nem lehet. ezert
mondtam, hogy fantasztikum. emlekeztetlek: vegtelen sok cafolhatatlan
hipotezis van. teljesen esszerutlen ebbol egyet elfogadni.

> Pl. ezert is erdekel a
> fenti feltamadasos gondolatkiserletre adott valaszod, mert ott epp
> arrol van szo, hogy megtortent a feltamadas, nagyon hathatos
> bizonyitekok is vannak, es megis az sejtheto szavaidbol, hogy ugy
> veled, a racionalitas arra kenyszerit, hogy nem letezonek
> nyilvanitsd. De az is lehet, hogy tevedek, es ez esetben hajlando
> lennel elfogadni?
nem. hipotetikusan elismerjuk az emberi episztemologia potencialis
korlatossagat, de nem lepunk tovabb oda, ahol mar a bizonyossag veszne
el. ugyanis nem tudnam eldonteni, hogy melyik fantasztikumot higyjem,
csakis erzelmileg, az pedig nem megismeres, hanem erzelmi jatek.
megjegyzes: az, hogy a feltamadas a gondolatkiserletben megtortent, az a
gondolatkiserlet feltevese, ne felejts el!

> Ebben attol tartok, nagyon tevedsz! A vakhit valo igaz, hogy nem
> tesz ilyet. De aki nem akar megtevesztes aldozata lenni -- es ha
> talan hihetetlen is, de en nem akarok :-) --, akkor bizony elete
> soran egy hivonek bizony sokszor fel kell tennie, hogy valoban
> igaz-e az, amiben hisz. Valoban elfogadhato-e az, amit az
> evangeliumok Jezusrol megoriztek, amit az apostolok punkosdtol
> hirdettek, amit a leveleikben megfogalmaztak? Bizony, azt
> sokszorosan meg kell tenni, ha nem is allandoan ezzel foglalkozik
> az ember.
az effajta kritikussag csak akkor jo, ha eleg alapos. azon a ponton,
ahol elismered, hogy racionalis megalapozottsag nelkul hiszel, es igy
nem tudod megmondani, miert azt hiszed, amit hiszel, ott a kritikussagod
abbamarad. tehat tovabbra is vakhit az, amit csinalsz. a vakhitet nem
szunteti meg a korlatolt kritikussag.

> Persze, ha nagyon ragaszkodsz az Altalatok hasznat racionalitas
> fogalmahoz, akkor mondhatom ugy is: ujra es ujra at kell gondolni,
> hogy amiben hisz, az 'jozan, ertelmes, emberi esszel elfogadhato-
> e?'
nemcsak ujra es ujra, hanem tokeletes alapossaggal!

> A kulonbseg csupan annyi, hogy a sokszoros vizsgalat utan is
> arra jut: igen. Mert termeszetesen, amint arra jutna, hogy nem,
> akkor maris elveszitene hitet. Ilyenre is van boven pelda. (Minden
> szemelyeskedes nelkul: pl. Juan.)
lehetseges, hogy Juan nagyobb alapossagot ert el, mint ti? vagy
lehetseges, hogy ti nem ertetek el elegendo alapossagot?

egyebkent allandoan ellentmondasos vagy, ha sarokba szoritanak, akkor
azt mondod, hogy a hit nem alapozhato emg racionalisan, ha viszont masik
oldalrol kerdeznek meg, akkor megint azt allitot, hogy igen. na akkor
dontsd el mar egyszer vegre, hogy mi van, mert ez a valtogatas bizony
intellektualis becsuletlenseg.

> Na jo, de teljesen nyitva hagytad -- mint gyakorlati kerdest --,
> mik is a valodi csodak! Ugyanis azt mondod, hogy a valodi csoda
> serti a valodi torvenyt -- de azt is mondod, hogy mi csak
> reszlegesen ismerjuk ezeket.
gyakorlati kerdeskent a kerdes valoban fogos, de egyenlore elmeleti
kerdeskent merult fel.

> Tehat tulajdonkeppen soha nem
> tudhatod, hogy uj torveny hatasat tapasztaltad meg egy 'csodas'
> esetben, vagy termeszeti torveny serult.
ez viszont egy elhamarkodott kovetkeztetes. kapasbol nem tudhatod, de
alapos vizsgalodassal ebben a kerdesben is racionalisan megalapozott
velemenyt formalhatsz.

> Ergo: ha elveted a
> kiserletet csodara hivatkozva, akkor lehet, hogy egy valodi
> tudomanyos eredmenyt vetettel el!
megtortenik maskor is. a valosag lenyeges dolgainak jellemzoje, hogy
ilyen hibak nem akadalyozzak megismeresuket, aszimptotikusan a tudomany
helyes uton halad (konvergencias realizmus)

> Szerintem valami ilyesmire
> gondolt Istvan is, es nem annyira kisarkitva, hogy akkor minden
> egyes tapasztalast el kell vetni, hanem inkabb ramutathatott arra,
> hogy ha barmilyen tapasztalast elvethetonek tartasz adott esetben
> mondjuk tevedesre hivatkozva, akkor nagyon konnyen lehet, hogy epp
> ekkor tevedtel...
ismeretes, hogy a tudomany es az ember nem tevedhetetlen. a
tudomanyfilozofia arrol is szol, hogy a tapasztalas protokollteteleibol
mely modszerek alapjan kell a tudomanyos hipoteziseket felallitani
ahhoz, hogy a tudasunk gyarapodasanak merteket maximalizaljuk. ld, Karl
Popper. ez a modszer nem tevedhetetlen, de nincs tevedhetetlen modszer,
tehat racionalis modon ez a kovetendo modszer.
nehany protokolltetel fizikai forditasat igaznak kell elfogadni, masokat
emberi tevedesnek kell betudni ahhoz, hogy konzisztens elmeletet
kapjunk. errol nincs mit vitatkozni. a tudomany az,a mely ezt a
valogatast a legracionalisabban csinalja, tehat ez a helyes.

> Es akkor nekem ugy tunik, megiscsak odajutunk, hogy bar Hume-mal
> egyetertve azt mondom, hogy egy csodat nem lehet csak ugy
> elfogadni -- de hozza kell tennem, hogy elvetni sem! Semmikeppen
> ugy, hogy elvileg minden csodat elvetunk, mert akkor mar valoban
> magat a tapasztalatot is cafoljuk legalabb erre az esetre, ezaltal
> viszont elfogadtunk legalabb elvileg olyat, hogy a tapasztalat
> teved, azaz mi tevedunk, azaz tevedhetunk akkor is, amikor
> tevedesnek nyilvanitunk egy tapasztalatot, ... vegtelenseg lesz a
> hatar. Szoval nekem epp racionalisan tunik ugy, hogy nem lehet
> eleve, abszolut modon, elvileg kizarni a csodakat -- es persze
> csak ugy elfogadni sem, ebben tokeletesen egyetertunk.
teljesen igazad van. elvileg tevedhetunk, sot tudjuk, hogy nagyon
sokszor tevedtunk eddig. csakhogy te viszont azt nem allithatod, hogy a
tudomany itt es itt teved, es ez meg az az igazsag, mert ez az allitas
nem lesz megalapozott. a megalapozott allitas mindig a tudomanyos
allitas.
tehat a csodat tagadni nem megalpozott a csodat allitani ugyanugy nem
megalapozott. mi nem tagadjuk a csodat, te viszont allitod. ez nem
helyes. mi csak azt allitjuk, hogy nem helyes a te allitasod allitasa,
nem allitjuk, hogy helyes az ellenkezojenak az allitasa! (nehogy azt
mond, hogy ez paradoxon, mert akkor nem erted)

>Meg szelsosegesebben tetelezzuk fel, hogy erre a feltamadasra
>megis tobb bizonyitek szolgal, mint a II. fotetelre (ami raadasul
>nem esszeru es egyszeru, alaptapasztalatokbol kiindulo levezetes
>eredmenye, hanem megfigyelesek magyarazat nelkuli osszesitese --
>egyszeruen annak megallapitasa, hogy ez 'igy szokott lenni').
ezek a gondolatok pongyolak. a II. fotetel es minden mas tapasztalati
tudomanyos tetel nem logikai levezetes, hanem legfeljebb indukcio
eredmenye. ebben a II. fotetel es minden tudomanyos tetel kozos. ez
csupana  felfedezes kontextusa. a kritika kontextusa viszont az, ami
teljesen racionalis, es felhasznal logikai levezeteseket, es amely vegul
megallapitja, hogy az elmelet elfogadando-e vagy sem.


> > Elfogadom, hogy ha valaki mar eleve "nyitott Isten fele", annak a
szamara
> > a csodak racionalisan elfogadhatoak a sajat vilagnezeten belul,
akkor is,
> > ha a nemhivok szamara nem igazolhatoak kenyszerito erovel.
>
> Koszonom! Kiegeszitesed ugyan kicsit tompitja e mondatot, de azert
> megis eredmenynek erzem, hogy ezt elismered. Amit a csoda
> megtapasztalasanak-elfogadhatosaganak racionalis elemzeseben
> irtam, arra adott valaszodtol meg fugg, hogy ez a mondat mekkora
> konszenzusertekkel rendelkezik, de azert mar ez is valami.

ez csak akkor igaz, ha az "isten fele nyitott" dogmatikus elofeltetel. a
dologban az a problema, hogy igy az, hogy ki milyen csodakat fogad el,
az attol fugg, hogy a priori "mi fele nyitott". ez igy nyilvanvaloan nem
megismeres, hiszen ebbol divergencia lesz, az a priori feltevesek miatt.

> Azt felejted ki, hogy az ember nem ebbol indul ki! Ha Te azt
> allitod magadrol, hogy kiindulaskor nem tagadod Isten letet, csak
> nem feltetelezed, mert nem latsz se racionalis okot, se nincs
> ilyen jellegu megtapasztalasod, akkor tulajdonkeppen azt is
> mondom: igazad van. Miert indulnal ki masbol?
ok.

>  Viszont a hivo sem a
> legbol kapja istenhitet -- neki vannak olyan, nem tudomanyosan
> bizonyithato megtapasztalasai, amik nagyon sok szempontbol
> parhuzamosak a leghetkoznapibb, megsem tudomanyos
> tapasztalatokkal.
ez arra adna alapot, hogy a hivo intuitiv modon megalkosson egy
isten-elmeletet (tehat hipotezishalmazt!), amelyet aztan racionalis
kritika ala kell vetni. de ez ma mar nem kerdes, mert a gondolat megvan,
az elmelet sosem szuletett meg szigoru ertelemben, illetve megbukott a
racionalis kritikan.

> Igy hat istenhituk csak annyiban tekintheto
> kiindulasnak, mint a II. fotetel: tapasztalatai alapjan ezt
> kellett leszurnie.
mivel a II. fotetelrol szolo tudomanyfilozofiai elkepzelesed ld. fent
teves, ezert ez az allitas is.

math

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS