Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TANC 1515
Copyright Myths
2002-04-05
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelõssége)
Megrendelés Lemondás
1 pontozas (mind)  139 sor     (cikkei)

+ - pontozas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)
>X-Sender: 
>
>FORDÍTÁS a
>http://www.danceplaza.com - ról
>
>?Hogyan pontoznak egy táncversenyt??
>
>"Szeretném megkísérelni egy ? a nézõket és versenyzõket egyaránt 
>foglalkoztató, gyakran feltett ? kérdés megválaszolását:
>Milyen szempontokat mérlegel egy pontozóbíró, amikor egy páros 
>teljesítményét értékeli?
>
>Azoknak döntõ tényezõknek a száma, amelyeket egy pontozóbíró a pontozáshoz 
>választ, túl nagy ahhoz, hogy egyénekre mérve szétossza a rövid idõn 
>belül, mivel általában legalább hat párost pontoz egyidejûleg. 
>Következésképpen, a bírónak arra a benyomásra kell támaszkodnia, amelyet 
>minden páros a többi pároshoz képest alkot. A tapasztalt pontozó ? aki 
>minden szinten és színvonalon látott és tanult táncot ? gyorsan és 
>együttesen tudja a következõ tényezõket értékelni:
>
>TESTTARTÁS ? egyike a legfontosabb szempontoknak. A helyes testtartás 
>eleganciát és magabiztosságot sugároz. Fejleszti az egyensúlyt és az 
>irányítást, és ezáltal a partner helyes testkontaktust tud létesíteni a 
>folyamatos táncokban. Egy páros versenyeredménye gyakran közvetlenül 
>arányos a páros testtartásbeli pontosságával.
>
>ZENE ? amennyiben egy páros nem táncol pontosan zenében, semmilyen más 
>szempontban való gyakorlottság / jártasság / hozzáértés nem kerekedhet 
>felül ezen. A zene elsõdleges.
>
>TESTVONAL ? ezalatt a testnek a fejtõl lábujjig értendõ ?hosszítását?, 
>nyújtását értjük. Az attraktív és jól megvalósított ? akár ívelt, akár 
>egyenes ? testvonalak kiemelik a figurák formáit.
>
>TARTÁS ? a testrészek helyes és természetes elhelyezkedése zárt 
>pozícióban. Például, a férfi karjának vonala töretlen kell, hogy legyen 
>egyik könyökétõl a másikig. Szintúgy, a táncos és táncosnõ karjainak ? 
>amelyeknek szimmetrikusnak kell lennie ? egy körívet kell formálnia, 
>amelynek, habár méretét tekintve változó, formáját tekintve változatlannak 
>kell maradnia, hogy a táncosok egymáshoz képest helyes testtartásban 
>maradjanak. A páros alakja mindig kellemes kell, hogy legyen.
>
>FEJTARTÁS ? folyamatos táncolás közben, a táncosnõ testének felfelé, 
>kifelé ill. balra történõ nyújtása a táncos jobb karja felé; a táncos 
>testével való egyensúly és kapcsolat elérése ill. a közönség felé mutatott 
>átélés érdekében.
>
>EGYÜTTLÉT ? két ember testsúlyának az egybeolvadása, hogy a vezetés és a 
>lekövetés könnyednek tûnjön, és hogy a táncosok teljes összhangban 
>legyenek egymással.
>
>ZENEISÉG ÉS KIFEJEZÕERÕ ? a tánc alapvetõ karakterizációja konkrét zenére, 
>ill. a koreográfiai illesztése a zenei kifejezõdésekre és hangsúlyokra; 
>szintúgy a kontraszt használata, amely által lereagálhatók ezek a 
>hangsúlyok és kifejezõdések. Például, a Slowfox-ban, az egyik lépés 
>idejébõl elveszünk, hogy a másik lépésen féltalpon táncolhassunk; vagy pl. 
>egy forgás gyors sebességben való eltáncolása az egyéblént lassú Rumbában; 
>vagy a fej rögtönzött kapása után annak hirtelen megállítása, a lassúságba 
>való olvadás érdekében ? a Tangóban.
>
>MEGMUTATKOZÁS; BEMUTATKOZÁS ? El tudja-e adni a páros magát a közönségnek? 
>Kifelé, ill. lelkesedéssel, a tánc okozta örömmel és magabiztossággal 
>táncolnak-e in their perfortáncosce? Vagy erõltetettséget / befelé 
>fordultságot mutat a teljesítményük?
>
>ERÕ ? Lenyûgözõ az életerõt bámulni. Észrevettem, hogy a Jive-ban mindig 
>úgy tûnik, hogy a legenergetikusabb páros nyeri meg ezt a táncot. De ennek 
>az energiának nem vadnak, hanem kontrolláltnak kell lennie. Például, 
>erõteljes mozdulat elõnyt jelent a keringõben ill. Slowfox-ban, de csak 
>akkor, ha az a test helyes swing-mozgásához vezet, nem pedig akkor, ha 
>nagyokat lépünk. A zene ritmusához kell illeszteni a test mozgását. Egy 
>keringõben, például, a táncos testének egyértelmûen az egy lefelé és két 
>felfelé ütem hatását kell érzékeltetnie. Így a figura kezdésébe engedett 
>erõt irányítani és megtartani is kell, egészen a figura végén lévõ emelkedésig
.
>
>LÁBFEJ ÉS LÁBMUNKA ? Slowfox-ban a lábfej parketten történõ végigsimítása 
>a folyamatosság és lágyság elérése érdekében; a Tangóban a lábfej 
>szándékos emelése és elhelyezése a szaggatott mozgás elérése érdekében; a 
>Rumbában a térd megfelelõ hajlítása és kiegyenesítése a csípõmozgás 
>létrejötte végett; a boka kinyújtása és a lábujjakkal történõ pontozás a 
>figura vonalainak kiemelése érdekében; a négy ízület (csípõ, térd, boka és 
>lábujjak) folyamatos használata, a mozgás befejezettségének és az 
>optimális erõnek a megvalósítása miatt; a keringõben a térd és boka 
>hajlítása és kiegyenesítése a süllyedés és emelkedés elérése érdekében; a 
>láb külsõ és belsõ éleinek használata a stílus és vonalak megvalósítása 
>végett. Ezek mind ebbe a nagyon fontos kategóriába tartoznak.
>
>ALAK ? a frodulat és a sway kombinációja, egy póz kreálása érdekében. 
>Például, a Paso Doble-ben a táncos ? vizuálisan ? mozgatja-e a köpenyét? A 
>táncosnõ megjátsza-e a köpeny levegõben történõ hullámzó lobogását? A 
>Slowfox-ban, a táncos a megfelelõ helyzetet használja-e külsõ állásban, 
>hogy megtartsa az így létrejött testkontaktust?
>
>VEZETÉS ÉS KÖVETÉS - a táncos az egész testével vezet-e, nem pedig csak a 
>kezével? A táncosnõ erõltetés nélkül követ-e, vagy pedig szükséges a 
>táncos segítsége?
>
>KERÜLÉSI KÉPESSÉG /FLOORCRAFT/ ? Ez nemcsak a más párosokkal való ütközés 
>elkerülését, hanem a szünet néküli táncolás képességét is jelenti when 
>boxed in. A páros koreográfia feletti irányítását és a táncos képességét, 
>hogy mindig a szükséges figurákat válassza ki és aszerint is vezesse a 
>partnerét.
>
>MEGFOGHATATLAN DOLGOK ? úgy mint: egy páros tagjai hogyan ?néznek ki? 
>együtt, érzelmileg ?illenek-e? egymáshoz, milyen a megjelenésük, a 
>ruházatuk, a koreográfiájuk folymata, és hogy alapvatõen ?táncosoknak? 
>néznek-e ki; ezek mind-mind befolyásolják a pontozóbírókat, így az általuk 
>adott helyezési számokat is.
>
>Különbözõ pontozóknak különbözõ dolgokat részesítenek elõnyben, arra 
>nézve, hogy mit várnak el egy párostól, így a fenti szempontokat eltérõ 
>súlyozottsággal veszik figyelembe. Az egyik pontozó, például, különösen a 
>technikai csiszoltságot preferálja, míg a másik inkább a zeneiséget és 
>elõadásmódot figyeli. Habár mindkét említett tényezõ elengedhetetlenül 
>fontos, és figyelembe is kell ezeket vennie a pontozónak, mégis ez azt 
>eredményezi, hogy egy páros rendkívül szórt helyezéseket kap. Azoknak a 
>pároknak, akik csodálkoznak azon, miért adott egy pontozó nekik kirívóan 
>jó / rossz helyezési számot, azoknak tudni kell, hogy a sok pontozási 
>szempont közül bármelyik felelõs lehet ezért. A sarokra való lépés akkor 
>való használata, amikor féltalpon kellene lenni ? legalább annyira lehet 
>tüske egy pontozó szemében, mint amennyire tetszhet neki egy megfelelõ 
>lábzárás. Mivel minden pontozó csak néhány másodpercig lát egy párost, 
>bármi, ami megragadja figyelmét ? akár pozitívan, akár negatívan ? döntõ 
>tényezõ lehet arra nézve, hogy a párosnak milyen helyezést ad az említett 
>pontozó.
>
>Tisztelt versenyzõk! Legyetek biztosak abban, hogy egyik pontozó sem fog 
>benneteket az említetteken kívüli szempont alapján, vagy a saját 
>befolyásoltsága alapján bírálni. A legtöbb pontozóbíró a saját véleményét 
>tartja maga elõtt példaként, és próbál minél jobban reálisan bírálni. A 
>fenti szempontrendszer alkalmazása biztosítja a végeredmény helyességét."
>
>Írta: DAN RADLER (1998)
>Fordította: NAGY PÉTER
>
>http://www.danceplaza.com
>
>       Nagy Péter

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS