Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 1585
Copyright (C) HIX
2001-09-11
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 hidrogen, USA (mind)  113 sor     (cikkei)

+ - hidrogen, USA (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

5 hetig nem voltam gepkozelben, igy eloszor egy megkesett reakcio:
felmerult a hidrogen-hajtoanyag problemaja es hogy a nemeteknel mar van
valami. Tehat: a muencheni repteren a shuttle-buszok mar evek ota
hidrogenhajtassal jarnak (vagyis sima motorban ko"olaj helyett hidrogent
egetnek), ami nem volt tul nagy problema, mert a buszon volt eleg hely a
hidrogentartalyoknak (ez vagy Mercedes vagy MAN, de inkabb az elobbi) es
a toltoallomas-halozat kiepitettsege sem problema.

1989-99 kozott volt a Bajor Energiamuvek, a Linde, a Siemens es a BMW
kozott egy nagy projekt (sajnos az internetoldaluk idokozben megszunt,
en meg nem tudok 30 MB-okat kuldozgetni :-( ), aminek a lenyege a
kovetkezo: napelemmel aramot allitunk elo, ezzel vizet bontunk, amit
cseppfolyositva tarolunk egy BMW csomagtartojaban es ez kicsit
modositott benzinmotorral megy.

Ha valakit reszletek erdekelnek, elokereshetem a hivatalos CD-juket.
Amire emlekszem, hogy megoldottak a cseppfolyos hidrogen tankolasat
(hogy a minusz xxx fok miatt ne kelljen hoszigetelo szkafander, illetve,
hogy a benzines tankolassal osszemerheto idoben tortenjen), a H2
biztonsagos tarolasat a kocsiban. 1 problema maradt: a tartaly veges
hoszigetelese miatt a cseppfolyos H2 lassan ga'zza' alakul, ami egy
tulnyomas-szelepen keresztul tavozik, igy a 93 literes tartaly kb. 4 het
alatt "leereszt". A masik problema a csokkent motorteljesitmeny es
hatosugar a H2 fajlagosan kisebb futeerteke miatt.

Ezekkel nem tudom, mit kezdtek, minden esetre a BMW-nek van egy 750hL
nevu modellje, de ezzel nem tudom, hogy mi van, mert a BMW webszerveren
nem lehet megtalalni, csak annyit, hogy:
"Since their launch in May 2000, the vehicles of the BMW 7hL hydrogen
fleet have proved their practicability on a day-to-day level." A
megvasarolhato modellek kozott viszont nem tuntetik fol.

###

Az 5 hetbol 30 napot az USA-ban toltottem, Greyhounddal (az ottani
Volanbusz) koruljartam a Washington D.C.-Niagara Falls-Chicago-
Los Angeles-Tucson-Washington D.C. za'rt poligont. :-) Ennek alapjan a
hangsulyozottan szubjektiv benyomasom az USA-beli
kornyezetszennyezesrol: iszonyu merteku (New York kapui elott es
L.A.-ben "gyonyoru" sargas-zoldes levegot lattam); ho"eromuvekbol is
olyan szines fust jon, amilyet me'g NDK-idokben sem lattam itt (plane az
ujraegyesites utani nyugati kornyezetvedelmi normak atvetele utan)
hoeromuvekbol kijonni, "csak" vegyipari muvekbol (Bitterfeld kornyeke).
A Greyhound buszallomasoknal mind ki van irva, hogy "ne jarasd uresen a
motort", neha meg melleirtak, hogy "kulonben 1000$ buntetes". Ettol
fuggetlenul az osszes busz jaratja a motorjat, meg akkor is, ha mondjuk
1 orat var a palyaudvaron, mert kulonben nem megy a legkondi (az utasok
ugyis a palyaudvar epuleteben nyomulnak), a vonatvaganyok (legalabbis a
transzkontinentalis nagy vonalak) nem villamositottak, a teherautok
ugyanugy okadjak a fustot magukbol, mint a nyugat-europaiak, csak joval
tobben vannak. Ugyanakkor a masik veglet az, hogy a kozepnyugaton (ertsd
Grand Canyon tagabb korzete) ebbol az egvilagon semmi nem latszik. A
nemzeti parkok rangerei ugyan mondtak, hogy regebben valamivel tisztabb
volt a levego, de a Capitol Reef nemzeti parkban pl. van egy olyan
tabla, hogy egy atlagos nyari napon a Colorado-fennsikon a latotavolsag
160 merfold. A Ke'kestetorol latszik Budapest? A masik, amivel az
Alpokban az ember lepten-nyomon talalkozik: a savas esotol tonkrement
fenyofak. Az USA-ban egy ilyen csapzott fenyofat nem lattam. Szintugy az
eso": egy nemet vagy magyar eso utan a levegobol kimosott por marad a
kocsin. Egy utahi eso utan a kocsi olyan tiszta, mintha most jott volna
ki a kocsimosobol (ami alatamasztja a nagy latotavolsagot).

A masik a tomegkozlekedes: akarni kell. Persze, hogy munkaidoben a
"szardiniasdoboz-effektusnal" kenyelmesebb a sajat kocsimban araszolni.
Tovabba az is lehet, hogy egyes kulvarosok nincsenek rendesen osszekotve
a belvarossal. Turistakent a Washington DC-i, a New York-i busz- es
metrojaratokkal, a tucsoni busszal (jo, itt csak egyet mentem, de a
halozat surunek tunik), a baltimore-i metroval es szemelykomppal,
valamint a Niagara Falls-i busszal tokeletesen meg voltam elegedve.

Ugyhogy az en velemenyem az, hogy ha majd az USA-ban is kezdenek
pusztulni az erdok, dogleni a halak a folyokban, akkor majd ott is
izgaga lesz a nep, es a politika kenytelen lesz lepni, es nem lesz eleg
a "high occupancy vehicle"-trukk. (helyenkent 1 forgalmi savot a sok
kozul csak olyan jarmu vehet igenybe, amiben legalabb ketten vagy harman
ulnek) Addig az europaiak szivhatjak a fogukat es legfeljebb
statisztikazhatnak, hogy milyen kornyezetszennyezo az USA.

###

Ma's. Volt itt valamikor egy feladat, hogy lezuhanok a repulovel a
sivatag kozepen, 100 km-re van egy varos, de nem tudom, melyik iranyban,
es van egy teli kolasdobozom, mi a teendo. Ebbol kifolyolag eros vitak
voltak egy 100 km-es sivatagi meteles megvalosithatosagarol pro es
kontra. Nem akarom ezt ujra folszitani, akkor tapasztalatok hijan melyen
hallgattam, igy csak egy kis utozonge: Del-Arizonaban a Sonora-sivatag
valamint Coloradoban a Great Sand Dunes Nat'l Monument-beli
tapasztalataim alapjan a feladatban egy csomo peremfeltetel nem volt
megadva. 1) milyen a homok? Kemeny, vagy minden lepesnel bokaig
sullyedek benne? A terep sik, vagy allandoan homokdunere kell maszni?
Milyen ruha van rajtam? [ha uzleti utra megyek -> oltony + lakkcipo,
eleve eselytelen vagyok a cipo miatt]. Egy 150 meter magas homokdune
megmaszasa (10 kilo fotocuccal es vizzel) 40 percembe tellett es bo" 1
liter vizet ittam hozza 30-egynehany fokban (visszafele megittam meg
vagy egy fel litert). Mondjuk tobben voltak, akik viz nelkul csinaltak.
A masik veglet: 42 fokban, szilard talajon mintegy 1 km ut es 1 liter
viz utan azt mondtam, hogy ele'g ennyi kaktuszt lefenykepezni. :)
Szemelyes velemeny: ha 100 km-t kell mennem ismeretlen iranyba, akkor en
azt kivanom, hogy ne eljem tul a lezuhanast. Olyan eletfontossagu
"aprosagokrol" nem is beszelve, hogy sapka volt rajtam, be voltam kenve
naptejjel es rendes bakancs volt rajtam, amibe nem szorodik be a homok
[meg esetleg nem tudja a csorgokigyo atharapni]. Tehat lehet, hogy le
lehet gyalogolni 100 km-t fejfedovel, napkremmel, megfelelo cipovel es
ruhazattal, viz nelkul, anelkul, hogy a celban 3 hetig komaban fekudjon
az ember az intenziv osztalyon; de ha ezen feltetelek kozul 1 is
hianyzik, en nem adnek magamnak 10 kilometernel tobbet szilard, sik
talajon. [az esetleges felreertesek elkerulese vegett: 25 eves, 180 cm
es 75 kg vagyok, "kozepesen sportos alkat"]

Udv,
marky

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS