Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 77
Copyright (C) HIX
1998-07-03
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 tipushiba + kuplung&valto (mind)  19 sor     (cikkei)
2 RE: FIAT850, FORD, tipushiba (mind)  45 sor     (cikkei)
3 Re: *** HIX AUTO *** #76 (mind)  98 sor     (cikkei)
4 akksi toltogetes, arammero (mind)  48 sor     (cikkei)
5 Lampa es egyebek (mind)  44 sor     (cikkei)
6 Escort klima (mind)  40 sor     (cikkei)
7 Legkondi (mind)  48 sor     (cikkei)
8 utkozes (mind)  21 sor     (cikkei)
9 Lampa, utoljara (mind)  91 sor     (cikkei)
10 V W karburator (mind)  11 sor     (cikkei)
11 Re: *** HIX AUTO *** #76 (mind)  63 sor     (cikkei)
12 Lampazas es toltes - fogyasztas mero (mind)  35 sor     (cikkei)
13 UE es masok (mind)  96 sor     (cikkei)
14 re:akkutoltes+muszer+ hajtas (mind)  74 sor     (cikkei)
15 50-50 vagy 100,RX-7, ON-indito (mind)  41 sor     (cikkei)

+ - tipushiba + kuplung&valto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

hali

swiftes tipushiba:
- az a gumisin, amiben csuszik az uveg az ajtoban nagyon konnyen elszakad.
Elleszere: nem kell az ablakot lehuzni :)

kuplung&valto:
szerintetek normalis az a jelenseg, hogy ha forog a motor, jobban, mint
alapjaraton, kb 2000-en, akkor a hatramenetbe tetel kozben elkezdi
megszamolni a fogakat? :)


Csao
RB 

************************************************
*   mailto:        UIN: 14966664    *
*       URL: http://www.irisz.hu/~rb      v3.02*
************************************************
+ - RE: FIAT850, FORD, tipushiba (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

------ Fiat850

Krisztian, a Fiat leiras nagyon tetszett, amugy is nalam ez
ilyen elhajlas, hogy a regebbi kocsikat sokkal jobban szeretem
az ujaknal, azok leirasat nem olvasom ilyen erdeklodve :-)
A tied veletlenul nem az a citromsarga darab, amit Csepelen,
Csillagtelepen lehet neha latni?

Regebbi kocsik leirasaval kapcsolatban tudom ajanlani a Ford Granada-t,
ha erdekel valakit. Ennyi technikai adattal nem tudok szolgalni mint
te a Fiat-nal, ugyanis a Haynes-konyvemet odaadtam a kocsival... sajnos.

A zsigat nem irom le, ugyis mindenki ismeri :-).
(de a legszuro-tuning hatasos volt. 
http://www.biosys.net/zoli/filter.gif)

------- Ford V-6:

A tipushiba-gyujtes jo otlet. Maris mondok a regi V6 fordokhoz egyet.

A V6-os motorok vezerleset egy fogaskerekpar latja el, lanc nelkul:
a kerekek kozvetlenul egymasba kapcsolodnak. A kisebb zajszint,
melegedes es egyeb - altalam nem ismert - okok miatt a
nagyobbik fogaskerek bakelitbol keszult. Van nyilvan egy elhasznalodasi
ideje, km-ben megadva, amit persze nem lehet tudni, meg azt sem,
hogy az elozo csere ota mennyit ment a hasznalt kocsi, amit megvettel.

A bakelit elkopik, egy foga letorik, innentol pedig az acel fogaskerek (a
kisebbik) ledaralja a teljes fogazatot a nagyobbikrol. En eppen 140-nel
mentem (M5). A szelepek hal'istennek nem verodtek be. 

Ez a fogaskerekpar beszerezheto bontobol, de  ki vesz hasznalt vezerlest ?!
Gyari darabokat a Ford Piramis-ban tudtam szerezni, 63E Ft volt a 2 db.
(Gyari Motorcraft (Ford) darab, a fogaskerek anyaga fem, a fogaknal bakelit)

A szetdarabolodott bakelit miatt az egesz motort szet kellett szedni,
az olajfuratokat meg mindent atmosni, motort ujra ossze.

Barati aron (a 6 henger hengerfejezeset is megcsinaltattam egyuttal, 1E/db),
motor kiszedes, tisztitas, szereles, visszarakassal egyutt, plusz anyagar:
a fogaskerekek plusz a motortomitesek, olaj, olaj- es legszuro...
szazezer forint folott alltam meg.

z:)
('81 2103)
+ - Re: *** HIX AUTO *** #76 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> hogyan hat a fogyasztasra, illetve a motor teljesitmenyere, ha fel van
> kapcsolva az osszes lampa,a futes motorja, tekeredik a hutoventi stb.

Egyre nagyobb az elektr. rendszer terhelese, a generatornak egyre nagyobbaramot
kell termelni. No a gerjesztese, igy no a hajtasahoz szukseges nyoma-
tek es teljaesitmeny. (rossz esetben 4-5LE)

> Kerdesem: a (VAZ2103-as) ezerotosom jol kihuzatva
> (enyhe emelkedon pl, elozes kozben termeszetesen :-)),
> de neha sik terepen is, elkezd rangatni, mintha nem kapna
> uzemanyagot.

Kicsit alacsony az uzemanyag szintje az uszohazban. Ha csak ~6200felett kezd
rangatni, akkor szerintem ne nyulj hozza. Lejjebb viszont ko'ros.

> Egy kerdes: en ugy tudom, hogy az elsokerekhajtas menettulajdonsagai
> jobbak, mint a hatsokerekhajtase. Ennek ellenere egyes gyartok megsem
> ternek at. Ez minek az oka?

Presztizs. Hatsokerekhajtassal is lehet akar a 4x4nel is jobb menettulajdon-sag
okat
produkalni, de kell hozza 40 kilo elektronika, meg rengeteg tudas.
Ez igy egyutt baromi draga. (Anno a DTM-ben a kiporgesgatlos hatsokerekes
Merci 190-ek esoben is megvertek a 4x4es Alfa 155-ot.)

> Ha jol emlekszem, a mult heten valaki Octavia tesztet igergetett, de
> valamiert nem tudta felrakni.
> Egy par szamrol lemaradtam. Felkerult mar azota? Hol keressem?

Tesztek, Fogash Irasok, es rajzok a

http://hal2000.elte.hu/auto        (Zak)
http://www.tande.com/auto            (Hepka Gyuri)
http://apollo.bdtf.hu     vagy     http://www.auto.bdtf.hu            (Rob)

cimeken olvashatoak, egyre bovulo terjedelemben. Krisztian (elsosorban
es persze minden tesztelo)! Megirtam mar 8 db tesztet kozel azonos
formatumban, ebbol 2-3 mar olvashato is a fenti oldalakon. Javaslatom,
hogy vegyuk fel az egyseges teszt formatumot, mar csak a kulalak kedveert is.
Persze mindenki a sajat nevevel nyomja fel az anyagat! Ellenvetes?

> Es nalunk? Van valamilyen hatar, ami alatti alkoholszintnel nem buntetnek?

nullatol eltero erteknel buntetendo. 0,8 ezrelekig szbalysertes, felette
buncselekmeny

> >Az az igazsag, hogy nem ertek azokkal egyet akik
> >lampanal leallitjak a motort.
> A jelenlegi autoparkunkat, es autovezeto-tarsadalmunkat ismerve en sem.
> El tudnam kepzelni viszont olyan technikai megoldasok alkalmazasat, amelyek
> mellett a leallitas-ujrainditas nem lenne problemas. Minden gond nelkul
> megvalosithato lenne szerintem a kovetkezo: A motort gombnyomassal lehessen
> leallitani.  allo motornal a gazpedal erintesere az onindito
> bepoccinti a motort es mar lehet is indulni. Automata valto, vagy legalabb
> kuplung nem hatrany.

Ilyent mar gyartottak, a Fiat Regatanak volt valtozata, amelyik (reszleteket
nekerdezz, csak a gepkonyvet olvastam) x modon leallitva a kuplung benyomasakor
a gazpedal megmozditasara indult. De ('80-as evek-->) kezdetleges volt, meghalt
.:(

> peldakent nezzuk meg a dieseleket! Egy azonos teljesitmenyu diesel es
> benzines kozul _altalaban_ a diesel fogyaszt kevesebbet, de joval dragabb
> es magasabbak a kozterhei (mivel loketterfogathoz kotodnek, ez pedig a
> dieselnel _altalaban_  nagyobb.) Nehogy keveset fogyasszon mar az autod!

A kozteher az allam bacsi sotetsegenek koszonheto. Ami viszont teny: a
dieseleketlegyartani is tobbe kerul. Rengeteg bennuk a roppant finoman megmunka
lt
alkatresz,
ami a benzinbefecskendezo rendszerrol nem mondhato el. Tobb szigeteles, zajszur
es
stb kell az elfogadhatosagahoz, ami megint csak penz. Es persze a reklam, hisze
n
azert ANNYIVAL nem kerul tobbe, mint amennyiert aruljak...

> Alapitonak azt hiszem nagyobb vita nelkul felvehetjuk az Opel-ek
> veszvillogo problemait.

Alapitonak felvehetjuk az Opelt. Evekig hajtottam az 1.3 as D-kadettet, denem
egyszer hagyott cserben. Nagy szerencseje, hogy mindig otthon
szarakodott, igy nem volt gond a hazajutas. Ja, es a hibai misztikusak voltak,
azaz elozmenyek nelkul jottek, es nyom nelkul tavoztak. Pl: beleulok, onin-
dito teker, mar olajnyomas is van, megsem indul. Szivatoval, nelkule, benzint
cseppentve a karbiba, esze agaban sincs indulni.\đ*;!÷Łł]]Đ!!! elmegyek
busszal. Delutan, hazaeres utan u.a. Masnap reggel (idoben, hogy busszal is
odaerjek) beleulok, 1. (ELSO) fordulatra indul. (Valaki megjavitotta ejjel?)
Nem 1x elofordult....

> Talan annyival jobb nem a falat valasztani, mert autonak menni
> ugy, hogy a 2 szembejovo sebessege 50-50 km/h, az akkor egyener-
> teku a 100-al torteno falnak menessel :), ha az autod orr-resze
> resze ketszer olyan hosszu lenne (mozgasi-energia felemeszto
> kepesseget tekintve), mint amilyen.

?????????????

Fogash
+ - akksi toltogetes, arammero (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Ugy latom akksi temaban Fogash baratunk sem all a helyzet magaslatan, 
igyexem osszeszedni magam es eloszlatnak par felrertest a temaban.

>      Mennyi egy akkumulator nevleges toltofeszultsege?

Rosz a kerdes. Nevleges toltofeszultsegrol egy olomakkomulator eseten nem 
beszelhetunk. Az akkomulatornak jellegorbeje van, a gorbe pontjai jol 
meghatarozzak a toltottseget. Azaz a terheletlen kapocsfeszultsegbol 
kovetkeztethetunk a toltottsegre. Nevleges feszultsege az akkumulatornak 
van ez a 12V. Cellafeszultsegrol szoktunk beszelni olomakkumulator eseten
A kisutott (lemerult) cella feszultsege 1.98 V (azaz az akkufeszultseg 
11.88 V mert ugyebar 6 db cella van benne )
A tolteskori cellafeszultseg maximalis erteke 2.4 V ami azt jelenti, hogy a 
feszultsegszabalyzo max 14.4 V-al toltheti az akkut, vagyis 14,4 V-nal 
leszabalyoz, elobb csokkenti majd megszunteti a toltoaramot - testre 
kapcsolja a generator allotekecsenek mindket veget.
Ha az akkumulatorra 14.4 V-nal toltoaramot adunk akkor heves gazkepzodes és 
melegedes figyelheto meg a folyamat az akkumulator tonkremenetelehez vezet. 
Ha 11.88 V-os feszultsegnel kisutoarammal terheljuk, a kapocsfeszultseg 
leesik, szulfatosodas indul be ami szinten tonkreteheti az akkut. A 
hosszabb ideig tarto nagy terheles (oninditozas) ugyanilyen karos mert a 
nagy aramfelvetel hatasara elgorbulnek a lemezek, kihullik belole a 
toltoanyag.
---------------------------------------
Ha kicsit haldoklik az akku akkor jo szolgalatot tehet egy Akkuvit nevu 
anyag, ami valami vegyulet regeneralni kepes a kis mertekben 
elszulfatosodott olmot. Ha huzamosabban nem hasznaljuk az akkut akkor 
celszeru kionteni belolle a savat es szarazon tarolni. Ugyanis az 
olomakkumulator rossz szokasa, hogy onmagat kisuti, naponta elveszti 
kapacitasanak 1%-at. Igy konnyen kiszamithato, hogy az akksi 3 honap alatt 
lemerul a negyedikben pedig tonkremegy.
> ----------------------------------------
Az akkumulator toltoarama: normal toltesnel a kapacitas 1/10-e. -> azaz 10 
ora alatt lehet feltolteni egy akkut. Pl 55Ah-s az akku akkor 5.5 A-ral 
lehet tolteni. A maximalis aram amit kivehetunk belole tartosan, karosodas 
nelkul az ugy szamitando, hogy az akku 1 ora alatt meruljon ki vagyis az 55 
Ah-s akkut 55 A-val terhelhetjuk folyamatosan. Az inditozas azert ennel 
lenyegesen tobb.
-------------------------------
A kozepallasu arrammerot ugy kell bekotni, hogy az oninditott kiveve minden 
(az akkuba meno ill onnan jovo) aram ezen follyon keresztul. Ez szerintem 
IQ-bol megoldhato.

Udv,

GaborZs
+ - Lampa es egyebek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

  Hogy nemi ellenvelemeny is legyen lampa ugyben leirom az enyemet. En
kifejezetten utalom ha valaki nappal normalis latasi viszonyoknal
felkapcsolja a lampat. Ha szembejon egy auto ego lampaval es belemegy
egy godorbe vagy ramegy egy bukkanora akkor engem pont szembevag a
tompitott lampa fenye(ezt pedig nagyon utalom). Mivel a magyar utak tele
vannak bukkanokkal igy sajnos ez eleg gyakori eset. Ehhez hozzaadodik
az, hogy kb. minden 5. autonak rosszul vannak bealitva a lampai es
egyenes uton is vakitanak. Raadasul egyre jobban divatba jonnek a
mittudomenmivel toltott extra fenyu izzok, amik pedig tompitottan es kb
ugy vakitanak mint egy normal auto fenyszoroi. (egyszer ravilogtam egy
ilyen autora mert azt hittem hogy fenyszoroval jon, erre folkapcsolta a
fenyszoroit is en meg majdnem az arokban kotottem ki ijedtemben...) 
Szoval szerintem a nappali lampazas inkabb zavaro mint segito jelenseg
es inkabb azokat a vakegereket kene kiszurni az utakrol akik nappali
fenynel sem kepesek eszrevenni egy halado autot. Szoval szerintem rossz
latasi viszonyoknal es este kell a lampa ellenkezo esetben viszont nem.
(varoson kivul is marhasagnak tartom, csak hat a surmo rendorok miatt
muszaly :((( )
BIZTONSAGI OV  
Az ovet ha Trabantban ulok akkor nem kapcsolom be csak magamra hajtom (a
kekruhas  miatt :))) mert tudom milyen allapotban van a kaszni es
tudom hogy az ov mar ugysem er semmit de ha valamilyen rendes jarmuben
ulok akkor mindig bekotom magamat (es az utasaimtol is elvarom ezt).

Ket kerdesem is lenne: 
1. ha az utasom nincs bekotve akkor kit buntetnek meg engem vagy ot?
2. ha szabalyosan haladok egy uton es kiugrik elem egy gyalogos (parkolo
autok kozul peldaul) es en elutom akkor ugye felmentenek az ugyben
hiszen vetlen voltam (hiszen szabalyosan haladtam). De mi van akkor ha a
gumijaim mar olyan kopottak voltak amivel mar nem lehetne kozlekedni?
Vajon ez befolyasolna az ugy kimenetelet? Lehet hogy engem itelnenek el
a vegen? (Mert ha igen akkor surgosen lecserelem a tukorradial gumikat a
Trabimon mielott meg tortenne valami :))))

udv,
  Gabor

Amiket sokat vezettem: Trabant kombi (ez a potautom), Lada 1200 (ez a
protokoll autom), VW POLO 1985-bol (faterome), Opel Astra (elozo
munkahelyem cegautoja, Ford Transit(szinten), Audi 100 1982-es (fater
regi autja) Dacia (ezt nagyon utaltam, sem elol sem hatul nem lattam a
veget mindig koccangatva parkoltam vele :)))))
+ - Escort klima (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello autosok,
     
     Meg tudna mondani valamelyikotok, hol lehet legkondit kapni, ami nem 
     400 e Ft? A Ford Escorthoz ugyanis eddig csak ennyiert ajanlottak, de 
     nemreg ez tema volt az hixauton, ha jol emlekszem 250e Ft-ot 
     emlitettetek, hogy annyiert mar lehet kapni Ford Escort-ba is? Ha 
     igen, hol?
     
     Elore thanx,
     
     Zita
+ - Legkondi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Message is sent with MIME. Attachments are base64 encoded
--TFS-with-MIME-and-DIME
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1
Content-transfer-encoding: quoted-printable

     Hello autosok,
    =20
     Meg tudna mondani valamelyikotok, hol lehet legkondit kapni, ami nem=20
     400 e Ft? A Ford Escorthoz ugyanis eddig csak ennyiert ajanlottak, de=20
     nemreg ez tema volt az hixauton, ha jol emlekszem 250e Ft-ot=20
     emlitettetek, hogy annyiert mar lehet kapni Ford Escort-ba is? Ha=20
     igen, hol?
    =20
     Elore thanx,
    =20
     Zita
--TFS-with-MIME-and-DIME
Content-Type: TEXT/RTF; name="MSGCC.RTF"
Content-transfer-encoding: base64
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--TFS-with-MIME-and-DIME--
+ - utkozes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello sracok,

> Vki irta, hogy ha 2 szembejovo auto 50-50 km/h-s sebesseggel utkozik,
> az olyan mint ha vki 50-el menne falnak...hat ezt nemtom hogy jott ki
> neki.
> Csak ajanlani tudom, ha nem hiszi el hogy az _igen_ kozel van ahhoz
> mintha
> 100-al menne falnak, probalja csak ki.(inkabb megse)

Csakhogy legyen megegy valaki, aki a fentivel ert egyet (eddig 3 
ellenvelemenyt olvastam).
Akar fallal, akar autoval utkozik valaki, sajna ez rugalmatlan utkozes 
lesz, ilyen szempontbol mindegy, hogy mivel utkozunk. De a sebessegnek 
nemcsak nagysaga van, hanem iranya is! Es utkozesnel ez a relativ 
sebesseg, ami szamit, ha a kocsik egyforma tomeguek(nek vehetok). Jobb 
lett volna  a pelda egy 60 es egy 50 km/h sebessegu kocsi eseten, amikor 
egy iranyba mennek (ja, a lassabb megy elol), es  a gyorsabb ekkor csak 
megpoccenti; ellenben ha szembe talalkoznak akkor ez igencsak 110 k/h-s 
fallal valo utkozesnek felel meg (az erohatas szempontjabol)  Es a 
mozgasi energiaja a ket kocsinak mindket esetben ugyanakkora!
Zsuzsa
+ - Lampa, utoljara (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Motorizalt Nemzedek,
     
     
     
       Engedtessek meg, hogy mikozben a temarol feltetelezhetoen
     utoljara szolok hangot adjak par (negativ) meglepetesemnek!
     
       Legjobb tudomasom szerint ebben az eszmecsereben soha senkit nem
     buzditottam arra, hogy tegyen az ervenyes eloirasok ellen. Nem
     mondtam, hogy en dafke nem kapcsolok fenyt nappal orszaguton es nem
     allitottam, hogy ez a vilagitosdi csak karos lenne. Ennek ellenere
     sokak kishijjan valamifele autos huligan szornykent kezdtek beallitani
     aki meg az ovhazsnalatot is elutasitja, noha par AUTO szammal elebb en
     magam meseltem el a torteneteimet es azt, hogy rigorozusan bekotok
     mindenkit, ha velem utazik. 
     
       Egyszeruen csak megprobaltam a dolgot  diferencialtabban latni es
     foleg  az arral egy kisse szemben uszni. Sajnos pont ez az ami 
     sokaknak (nagy tisztelet a kivetelnek) csak egy vagdalkozasra es nem 
     egy technikai jellegu listan elvarhato ervelesre adott okot.
     
      Tenyszerubben: sokan emlitettek, hogy pl. ha X 200kmh-val meg
     Y 120-al kozuton szembe jon es/vagy eloz vagy valakinek kormozott 
     uvegek vannak az autojaban vagy valaki 70-nel 1 meteres tavolsagot 
     tart. Tehat csupa olyan dolog ami alapvetoen durva KRESZ-sertes. Itt 
     az a velemenyem, hogy ha valaki palyan kivul jatszik( a KRESZ nem 
     oncelu dolog) akkor nehez az ilyen esetkere felkeszito rendelkezeseket
     hozni. A szabalyzatnak zartnak kell lennie es az eloirasok 
     felrugasanak vegtelen sok valtozata van. Peldat mondok: elozok egy 
     olyan kanyarban, ahol lenne boven hely, megha valaki 110-el is jon
     a kanyar mogott. Pech, 150-el jott, bar vilagitott. 
     
       Megegyszer es utoljara: elismertem mindig, hogy javithatja a 
     helyzetet a lampazas csupan azt kerdojeleztem meg, hogy azt, hogy az 
     emberek helyenkent es alkalmankent egy nagyot tesznek a szabalyokra
     egy ujabb szaballyal kompenzaljuk akkor megtalaltuk a LENYEGI 
     megoldast.
     
      Most szamtan: en ugy 35-40e km-t tekerek le evente. A bekapcsolt vi-
     lagitas ugy durvan 0,07 l/100km-be kerul. Azaz evente ugy 250 lityi,
     ez nalam kb. 5-6 tank. Valoban csak budositessel tudom a biztonsagomat
     javitani?
     
     
     >= 140Watt terheles. Egy valamire valo autoradio to
     >bbet eszik. Vagy akkor autozzunk csendben, mert az kimeli a 
     >kornyezetet? :)
     
     Kedves Fogash,
     
       Bizonyos ertelemben igen. Ha Te ALLANDOAN 140w outputtal jaratod
     a radiodat akkor az mar zajszennyezes es egy zart kaszniban mar a 
     hallaskarosodas sem kizart :-) Komolyra forditva;  Az autos HiFi (?) 
     nem mindig  csucson jar es amit, akar komoly gyartok is rairogatnak a
     keszulekekre azt nem kell mindig komolyan venni ill. tudni kell, hogy
     mit ertenek alatta. Az A osztalyu erositok nem divatosak a car 
     HiFi-ben. Bar meg csoves erositot is lattam ebbol a familiabol. 
     
     >Azert vannak fenntartasaim...  :) (Mikor pl. a legzsak altal okozott 
     >seruleseket feszegetik...)
     
     Errol talan bovebben, talan ez  erdekel is valakit ;-)
     
     >De valamilyen ezrelekig ittasan is lehet vezetni, pedig akarmilyen 
     >kis mennyisegu alkohol mellett is kimutathato a reakcioido 
     >novekedese. Igaz, ez is csk akkor szamit, amikor mar radhuztak a
     >cipzaros nejlonzsakot.
     
     Vagy a racsos ajtot. Ugy tudom 0.8 %0 (ezrelek) a limit. Lehet
     hogy marhasagor irtam. Ha ennyi van benned csak szol a rendor de 
     elenged. Ha viszont valamit csinalsz olyan mintha rendesen be lennel
     tinkturazva. Marmint jogilag. A dolog persze rendkivul vitatott es en 
     a magam reszerol inkabb szarazon fogyasztom a benzint. Allitolag a
     hataresetknel elofordulo parttalan vitakat kivedendo hoztak anno ezt a
     nem nulla limitet.
     
     
      Mas.
     
     
      Valamikor regen a svajci TV-ben lattam egy mokust aki nagyon 
     tudomanyosan magyarazgatta a varosi sporolas lehetoseget. Szerinte
     nyugodtan lehet magasabb fordulatszamokig is menni, a lenyeg az, hogy
     nem padlogazzal de viszonylag gyorsan erjunk el olyan allapotot ahol,
     es most jon a meglepetes, kettesevel lehet valtani. Pl. 1-bol, 3-ba es
     utana 5-be vagy 2-bol 4-be. Van valami epeszu hattere ennek a 
     modszernek szerintetek?
     
     Koszonom a turelmet
     
     Sarlos
+ - V W karburator (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Lenne egy elado VW I-es (ill. Audi) hibatlan karburatorom, mondjuk
4000.-ert.

Udv!
Oli
lllllllllllllllllllllllllllllllllll

lllllllllllllllllllllllllllllllllll
06 20 269-959
+ - Re: *** HIX AUTO *** #76 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv Autosok!

>Egy kerdes: en ugy tudom, hogy az elsokerekhajtas menettulajdonsagai
>jobbak, mint a hatsokerekhajtase. Ennek ellenere egyes gyartok megsem
>ternek at. Ez minek az oka?

1. _Hagyomany_.

2. Nem mindegy, hogy milyen szempontok alapjan nevezzuk a
menettulajdonsagokat jonak. Tobbszaz LE teljesitmenyt, illetve inkabb
tobbszaz Nm forgatonyomatekot eleg nehez atvinni a talajra
elsokerekhajtassal, mivel gyorsitaskor a kocsi sulypontja hatratolodik, az
elso kerekek tapadasa csokken a hatsoke megno. Igaz vannak eleg nagy
teljesitmenyu (>200LE) elsokerekes autok is (Fiat Coupe turbo, Volvo 850
T-akarmi, Cadillac Seville es meg egy csomo), de kiporgesgatlo nelkul ezek
egy kiados gyorsitaskor (foleg allo helyzetbol) elkaparnanak. (Nem
hallottam meg 300 LE folotti elsokerekhajtasu (szeria)autorol (bar a
Seville kozel van hozza), ha tud valaki ilyent, irja meg!)

3. Hogy miert kell egy <100 LE-s kozepkategorias autonak hatsokerekhajtas?
(pl. BMW 3-as, Mercedes C-Klasse leggyengebb modelljei) Egyreszt lasd az 1.
pontot, masreszt ugyanezeket a szeriakat szerelik bivalyeros motorokkal is.

4. Regen szerintem technologiai okai voltak a hatsokerekhajtasnak. A
hosszaban beepitett motorokkal egyszerubb volt hatravinni a nyomatekot, nem
kellett kormanyzott kereket hajtani, stb. Az elsokerekhajtas szeles korben
a keresztbe epitett motorokkal egyidoben terjedt el. Elonyei a
baratsagosabb menettulajdonsag, illetve a nagyobb csomagter. Kozben azert a
hatsokerekhajtasuak futomuveit is fejlesztettek, igy ma mar azok sem
baratsagtalanok.

>FIAT 128 3p
>gyartasi ev:1976, majus
>motor:1116 ccm, negyhengeres vizhuteses, 67Le, 70 Nm, elol keresztben
beepitve

Nagyon tetszett a teszt, johet a tobbi kocsid is Krisztian!
Elobb-utobb en is megirom a '86-os Opel Asconank tartostesztjet. (Ha nem
kapok hatarozott tiltakozoleveleket :-)

>bekapcsolnod, telefonalj menet kozben, edd a hamburgert es kozben a lany
is
>az oledbe hajolhat. A termeszetes szelekcio majd megteszi a magaet.

Remeljuk a termeszetes szelekcio hatekony lesz, es nem hagyja, hogy az
ilyen kiszelektalando peldanyok artatlanokat is magukkal vigyenek :-)

>es nem csak a BMW-seknek. Mi lenne, ha ossze gyujtenenk az egyes
>autok tipushibait, vagy legalabbis a HIX Auto olvasoi koreben
>elofordulo hibak top 10-et.
     [...]
>Alapitonak azt hiszem nagyobb vita nelkul felvehetjuk az Opel-ek
>veszvillogo problemait.

Az otlet jo.
Kerdes: mi baj van az Opelek veszvillogojaval? Melyik tipusnak van vele
baja? Az Asconanal ez meg nem okozott problemat. :-)

     Hammer of ExSch

     (pedal to the metal)

Ps.: azert sem kerek bocsanatot ha hosszu voltam :-))))
+ - Lampazas es toltes - fogyasztas mero (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

En hasznalom, tegnap egesz nap egett amikor Bp-en jartam.
Igy az okosabbja eszreveheti, hogy biztosan most ert be a varosba,
biztosan nem idevalosi, biztosan azert benazik, mert nem tudja, hogy 
merre akar menni. Talan elnezobbek.
Igaz nem sokat voltam bizonytalan, de egyer azert ramdudaltak.
Akkor amikor semmi oka nem volt az illetonek.

Budapestiek ?
Ti egyszeruen megtalalnatok mondjuk a Pesti ut 237-et ?
Vagy  Szigetszentmiklos Csepeli ut x-et ?
En tegnap mindket helyen jartam.

Volt mar, hogy megijedtem, amikor eszrevettem, hogy a szembejovonek
nem vilagit a tompitottja. Mindenkinek javaslom, hogy lakott teruleten
kivul kapcsolja be !

>szeretnek (utolag) egy kozepallasu arammero
>muszert beszerelni, ami ugye mutatja, hogy eppen
>fogyasztok, vagy eppen toltok. Melyik vezetekbe iktassam?
A regesregi Csepel D 466 tipusu teherautokban volt ilyen.

Ott nem tudom menyik vezeteken volt, de biztosan a kovetkezokeppen.
Az inditomotor mas vezeteken kapja az aramot mint a tobbi.
A Csepelen az ules alatt volt aramtalanito is. Talan a kornyeken volt
1 ellenallas. Ez kb 1 mm vastag 2 cm szeles 3 cm hosszu felkorivben 
meghajlitott lemez volt. Az oldalan gyarilag futesszel trimmereltek.
50 A 25 mV felirat szerepel a csatlakozo oldalan.
A nagyaramu csatlakozo talan 8-as csavar volt a muszernek 3-as.
Amikor katonakoromban 1 hetet az autovillamossagi muhelyben
voltam sikerult megmenteni egyet. Azota is tervezem, hogy csinalok
1 nagyaramu arammerot. Persze ez mar egy masik listara tartozik.

Udv. Tibi
+ - UE es masok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

> Neke mis volt ureg ladam (UE-s, ha ez mond meg valakinek valamit ;-)
1974 ?

Bell uzemanyag adalekkal nem kiserleteztetek ?
Van benzines es diesel is.
Haverom szerint a henger tisztabb volt belulrol amikor
hasznalta mint amikor nem.

> fogyasztas kerdes:
> hogyan hat a fogyasztasra, illetve a motor teljesitmenyere, ha fel van
> kapcsolva az osszes lampa,a futes motorja, tekeredik a hutoventi stb.
A fogyasztas kicsivel no.
A motor teljesitmenye nem fuggetlen ettol. :-)
A kerekekre juto teljesitmeny csokken. Errol olvashattunk a multkor,
hogy motorfek uzemben nagy motoroknal a fedelzeti szamitogep
minden fogyasztot bekapcsol, hogy nagyobb legyen a motorfek
hatasa. Lehet, hogy csak veszfekezes eseten ?

> >      Mennyi egy akkumulator nevleges toltofeszultsege?
> 
> 12V, de a toltoaram szamit. 
Ezzel vitatkozok ! Az akkumulator feszultsege teljesen feltoltott
allapotban
cellenkent 2,38 Volt. ( Ha jol emlekszem. ) Ez azt jelenti, hogy a 12
Voltosnak
becezett akkumulatoron feltoltott allapotban kb 14,3 Volt feszultseget kell
merni, ha jo az akku.
>  Bar lattam mar gyorstoltot, ami 1 perc toltes utan kb 1 perc onin-
> ditozashoz elegendo szuflat nyomott szegeny aksiba...
Normal esetben az akku toltesi aramat ugy kell kiszamolni, hogy ami
ra van irva Amperora annak az erteket elosztod 10-el. Ekkora
arammal kell tolteni kb 12 orat. Gyorstoltes eseten ez az aram az
Ao' ertek vagy annal nagyobb szamerteket is elerhet. Erosen karositja
az akkumulatort. 1 akku nehany teljes gyorstoltest bir csak ki.
Kozben eroteljesen melegszik es ha nem figyelnek ra fel is robbanhat.
Az 1 perces gyorstoltes nem teljes toltes.

A legjobb olom akkumulator toltoknek 3 fele uzemmodjuk an, amik
kozott automatikusan valtanak. A toltes kezdeten a beallitott arammal
toltik az akkut. Amikor a cellafeszultseg eleri a fent emlitett erteket,
akkot
az I ( aram ) uzemrol atter az U ( feszultseg ) uzemre. Ilyenkor
az aram mar erosen csokken es az akkumulator toltese mar majdnem
kesz. Kesobb atter a csepptolto uzemre. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor
csak nehanyszor 10 mA a toltoaram. Ez csak arra eleg, hogy azt potolja
ami az akkumulator onkisulese miatt elveszik. Igy lehet otthagyni egy
akkumulatort honapokra, ha pl telen leallitja valaki a kocsit.

> Egy kerdes: en ugy tudom, hogy az elsokerekhajtas menettulajdonsagai
> jobbak, mint a hatsokerekhajtase. Ennek ellenere egyes gyartok megsem
> ternek at. Ez minek az oka?
Bizonyos esetekre igaz amit irtal. Haverom ( aki valamikor versenyzett is )

azt mondta, hogy ha kanyarban kicsuszik 1 hatsokerek meghajtasu 
auto akkor ellenkomanyzassal egyszeruen megfoghato. 
Elsokerek meghajtas eseten nem, mert a kormanyzott kerek csuszik. 
Vagyis nincs amivel kormanyozz.
Hatsokerek meghajtas eseten mar kiprobaltam. 
Kenytelen voltam. Sikerult. :-)

> Mi lenne, ha ossze gyujtenenk az egyes
> autok tipushibait, vagy legalabbis a HIX Auto olvasoi koreben
> elofordulo hibak top 10-et.
> Ez segithetne az uzemeltetesben, es auto vasarlaskor is.

Nagyszeru !
Akkor kezdem is:
Trabant: A gyertyakat es a legszurot 5000 km-enkent ki kell cserelni.
Az egszijat felevente meg kell nezni, mert, ha az uton akarod kicserelni
akkor az minimum 30 perc. Ha sohasem csinaltad akkor 2 ora.
A Perion akkuk mindig szivarogtak eddig a polusok mellett a Trabantomban.
1500-as Polski Fiatban miert nem ?
Trabantban evente 3-4-szer kell zsiroztatni a szilent blokkokat es a
kormanyt.
A kerekcsapagyak sem birnak ki 40 000 km-nek tobbet. Van, hogy 10-et sem.
A hengerfej tomitettseget evente ellenorizni kell.
Ha kiveszed a belso vilagitas burajat szinte biztos, hogy kimegy a
biztositek
es nem lesz kurt es index sem.
A motorhazfedel nyito, de a gazbovdent is ajanlatos evente 2-3-szor
olajozni.
Ha jok a gyertyak es meg a motor is, akkor a lampanal leallithato,
mert az enyem 0,5 masodperc inditozassal indult. Mind a ket Trabantom
ilyen volt.

> Alapitonak azt hiszem nagyobb vita nelkul felvehetjuk az Opel-ek
> veszvillogo problemait.
Igen es hozzafuznek annyit, hogy a 10Ft-os ki tudja tamasztani.
Az enyemnel a hatso lengescsillapitokat 120 000 km-nel kellett cserelni.
Az elsoket majd jovore. Ez tipushiba vagy elhasznalodas ?
A szervizben azt is mondtak, hogy 120000 km kornyeken szokta
elkezdeni a vizpumpa a csopogest.

Udv. Tibi
+ - re:akkutoltes+muszer+ hajtas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Az akkumulator nevleges feszultsege cellankent 2.39 V, tehat 14,3 V. A
kocsik generatorai 14,4 V-ot kell, hogy toltsenek. Tehat az akkutoltonek is
ennyit kell. Ha hideg akkunal a feszultseg 12,2 V felett van akkor az meg
megfelelo. Az akkuban levo feszultseg nagyon sok mindentol fugg. Nem kell
megijedni, ha nincs meg a nevleges feszultseg.
A max toltoaram a nevleges aram 1/10-e. Tehat ha 55 Ah-s akksi van a
kocsiban, akkor 5A korul kell tolteni. Igazabol csak az az akkutolto jo ami
a toltes folyaman egyre csokkenti a toltoaramot.
Ha igazan gyorstoltesre van szukseg, akkor is csak a nevleges aram 1/5
-evel szabad tolteni. Tehat a fent emlitett akksit 10 A-ral. Ezt nem szabad
tul gyakran es csak veszesetben. Az akksi gyorsan feltoltodik ugyan de
nagyon karosodik is.
Nem baj, ha bugyog az akkusav toltes kozben. Addig kell tolteni (ahogy
Fogash baratunk is mondta), amig 0 A aram folyik at rajta. 


AMPERMERO
Az ampermero muszer, mint minden arammero muszer, a toltokabelbe van
beiktatva, SORBA kapcsolva. Tehat a teljes toltoaramnak at kell folyni
rajta. A toltokabel a generatorbol az akksihoz meno vastag kabel. A
csatlakozokat nagyon gondosan kell elkesziteni, mert kulonben nem lesz
rendes toltes.

MAS:
>Egy kerdes: en ugy tudom, hogy az elsokerekhajtas menettulajdonsagai
>jobbak, mint a hatsokerekhajtase. Ennek ellenere egyes gyartok megsem
>ternek at. Ez minek az oka?
>udv,
>Jako Attila

Ennek tobb oka is van. Az egyik,hogy nem jobbak a menettulajdonsagai. Sot
ha ugy vesszuk rosszabbak, bar ez kepezheti vita targyat. Az
elsokerekhajtas nagyon nagy elonye, hogy nagyon kompakt epitesmodot enged
meg, mivel az autok nagy resze   (nehany sportkocsit kiveve) orrmotoros es
igy a hajtas kozel van a motorhoz. Nincs szeles kardanalagut,
kardantengely. Nincs kulon differencial-haz ami foglalja a csomagtartobol
az ertekes helyet, es tobblet sulyt jelent. 
A masik ok a tradicio(no comment).
Ami a meneteteljesitmenyeket illeti, a hatsokerek hajtas sokkal jobban
kiautozhato, mert ha tul gyorsan kanyarodik az ember es megcsuszik akkor is
csak a kanyar iranyaba csuszik es a kocsi hatulja Igy kormanyozhato marad a
kocsi. Az elsokerekes autoknal, pedig az eleje fog csuszni, tehat
kisodrodik es nem lehet vele bevenni a kanyart. A gyorsitasnal is jobb,
mert az elso kerekek leterhelodnek, mig a hatsok raterhelodnek, igy a hatso
kereken nagyobb a csuszas nelkul atviheto nyomatek. A hatsokerekhajtasnal
nincs problema a feltengelyek kenyszeru nagymerteku megtoresevel, es igy
elkerulhetoek a bonyolult es serulekeny csuklok.
Nem szentiras amit irok, de azert igazolja az a teny, hogy a Forma-1-ben is
hatsokerekes autokat hasznalnak, pedig, ha nem ez lenne a legjobb akkor
biztos kifejlesztettek volna az elsokerekes valtozatokat.
Persze a legjobb a negykerekhajtas. Az mar eleg do:g minden szempontbol.

Mehet a kovetkezo regi auto teszt?
udv,
				
     __  		  **
  __/_|\_ Klem Krisztian** 
 |__|_|__|Walter Dragon Tuning
_(_)__(_)_*************	
mailto:
Telefon:06-30-905-837
Budapest
(Csaladi es egyeb autok garmada: 
jelenlegi kocsim:1976-os FIAT 128 3p(sportkupe); 
amit vezettem: osszes keleti tipus, foleg Kispolszki, 
BMW E21,E30,E38(316,318i,325i),730i,850CSi, Toyota Supra 3.0, VW GolfIII, 
FIAT 500,600,850,124,125,126,127,128,131,(es ezek sportkupei,mar ahol van)
Uno, Ritmo,Punto, Honda CRX 1.6 VTEC, Civic 1.4, 1.6 VTi, Peugeot 205,405, 
Ford Sierra 1.8TD. 2.3, Mondeo2.0i, Fiesta 1.4i, Opel Astra, 
es egy csomo kisteherauto. 
Szunni nem akaro autoimadatom miatt mindent kiprobaltam amit a pofatlansag
hatara meg engedett, na meg persze a tulajok)
+ - 50-50 vagy 100,RX-7, ON-indito (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Naigen...a kijavitast koszonom, de szerintem csak akkor igaz(mint vki
irta is)
ha a ket auto megkozelitoleg azonos tomegu/szilardsagu.
Pl ha az en kocsim egy 850 kg-os kis peugeot, es a szembejovo egy 740-es
1.5 tonnas 
Volvo, hat akkor mar igencsak mas a helyzet.

De az ilyen nagy kulonbsegektol eltekintve, tenyleg igazatok van, bocs
:)

most egyebkent utanagondolva: mesz az uton, megalsz.ekkor neked jon egy
bicajos kb 20-al.
Egyetertelmu, 20-al nekedjott,faj azert rendesen...masik eset: futsz
100-metert idore (kb 20-30 km/h) es EKKOR
 jon szembe egy bicajos 20-al...melyik faj jobban?

Jolvan, nem akarok en itt vitat kezdeni :)

A superchargeres kerdesre meg mindig valaszokat varok.
Ezenkivul keresem meg mas RX-7 esek tarsasagat.
Esetleg egy tomeges (hehe) talalkozot is lehetne szervezni vmikor a
nyaron.

Vida Gabor irta, hogy milyen jo lenne egy ON-indito gomb.
En ugy tudom van ilyen, legalabbis az biztos hogy olvastam rola.
A celja pont ez: lampanal megnyom az ember egy sleep gombot.erre a motor
leall, de a gazpedal legkissebb
megnyomasara ROGTON ujbol eletre kel(semmi koszorules)...pont ugy mint a
szamitogep a suspend gombra.
Nem tudom mar hol lattam, es ennel tobbre sajna nem is emlekszem.

Fogash?
Ezenkivul esetleg a tobbiek szamara erdekessegkent leirhatnad a Wankel
motor mukodeset.
En mar ismerem, de szerintem masokat is erdekelhet :)

Na, tovabbi biztonsagos vezetest!

Gyuri

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS