Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 232
Copyright (C) HIX
1998-12-14
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Bejaratas (mind)  16 sor     (cikkei)
2 "olajos" csovek (mind)  29 sor     (cikkei)
3 Re: Uj motor bejaratas ( 24 sor ) AUTO #231 (mind)  32 sor     (cikkei)
4 Re: Anforce levele Suzuki zarakrol (mind)  21 sor     (cikkei)
5 segitseg keres biztositasi ugyben (mind)  64 sor     (cikkei)
6 Opel Astra II es Ford Focus amator teszt (mind)  85 sor     (cikkei)
7 Teligumi, bejaratas (mind)  38 sor     (cikkei)
8 Re: Philips halogen izzok (H4) (mind)  21 sor     (cikkei)
9 Amper (mind)  23 sor     (cikkei)
10 Re: Uj motor bejaratas (mind)  22 sor     (cikkei)

+ - Re: Bejaratas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Frigyes irta:
> Az elso 1000 Km megtetele utan olajcsere szukseges. Azert, hogy az
> esetleges osszekopo femmaradvanyok / spem / kikeruljenek.
Hmmm! Erdekes! Sok helyen kifejezetten ellenzik az uj autonal az
ilyen hamar torteno elso olajcseret. A szerviz ennel az elso 1000-
2500km-nel csak atvizsgalja a kocsit, NEM cserel olajat!
Magyarazat:
Allitolag(!) a gyar altal szallitott motorolaj egyaltalan nem
egyezik meg a boltban kaphato minoseggel! Specialis, az osszekopast
elosegito(?) adalekok vannak ebben az olajban, es ezert nem tanacsos 
lecserelni ido elott.
Szivesen latnam SZAKERTO velemenyet ez ugyben. Lajbi, mit szolsz
hozza?
(Az mar "reg" volt, amikor a gyartasbol femmaradvanyok maradtak
a motorban.)
Udv: Karoly
+ - "olajos" csovek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv mindenkinek!

Eloszor is megkoszonom amit a gyorsitofuvokarol irtatok sokat segitett.

Olajcsere kozben vettem eszre, hogy a csovekben (van belole vagy 6-7 db) es
a szuroben ( ez nem az olajszuro, hanem a beonto nyilas tetejen talalhato
szuro) valamilyen tojashej szinu trutyi van, mi a fene lehet ez es mitol
keletkezik. Eddig (kb 4 even at) mindig szakszervizben csereltettem olajat,
igy nem tudom, hogy ez ujkeletu problema e. A szervizbe Total Quarz 7000-es
olajat hasznaltak, ez gondolom jo minosegu mert eleg draga :-).
A masik kerdesem, hogy mire jo ez a sok cso es hogy lehetne oket tisztan
tartani? Nagyjabol leirom, hogy mi hova megy. Van egy nagyon vastag ez az
olajteknobol indul ennek a tetejen van egy muanyag henger amiben a fent
emlitett szuro van ide kell az olajat betolteni, a szurorol harom cso agazik
le az egyik a kozeperol indul es visszamegy az olajteknobe a masik ketto a
tetejen van ebbol az egyik porlaszto aljaba a szivocso(?) fele' megy a masik
a levegoszuro es a porlaszto kozotti reszre, ezzel majdnem szembol indul
(kicsit kozelebb a legszurohoz) egy sokadik ami valahol eltunik a blokk
mogott, ez nem tudom hova megy :-), es van meg egy ami a szelepdekni
tetejerol indul es a legelso vastag cso aljara csatlakozik be. Nagyjabol
ennyi, remelem valamennyire ertheto :-). Ja meg azt nem irtam, hogy ez egy
1.6-os benzines "mezitlabas" Peugeot 309-esrol van szo. Elotte 1200 S-es
Ladam volt es ha emlekezetem nem csal azon volt egy kartergaz cso es kesz.
Csak Francia extravaganciarol van szo vagy mas tipusokon is igy van, es
ezeknek van e valamilyen gyakorlati jelentosege?

Udv: Tamas aki csak szereti az autokat de nem sokat konyit hozza :-)

Maganban ekezet is johet!
+ - Re: Uj motor bejaratas ( 24 sor ) AUTO #231 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Sun, 13 Dec 1998, Major Frigyes wrote:

> Lehetoleg az elso 1000 Km- ig nem szabad megterhelni a motort. Pl: magas
> fordulatszamon illetve keruld el az alacson fordulatszamon / rangasson a

Ez eddig jo.

> motor /. Orszaguton 80 Km/ o - nal ne menj gyorsabban azert mert a motor meg
> tul nyers es az uj alkatreszeknek egymashoz illeszkedjenek. Minden
> sebessegfokozatban az optimalis fordulatszammal kozlekedj. A motorod eletet
> az elso kb:5000 Km hatarozza meg. Az elso 1000 Km megtetele utan olajcsere
> szukseges. Azert, hogy az esetleges osszekopo femmaradvanyok / spem /
> kikeruljenek. Ekkor a hengerfejcsavarokat is utanhuzzak. A szerviz utan
> folytatni kell a kocsi bejaratasat. Orszagut 80 Km/ o , de kozben neha-neha
> a sebesseget novelheted, de csak rovid tavon  szabad megterhelni a motort.

Ezzel nem ertek egyet. Az olajcseret a gyarto eloirasa hatarozza meg,
attol elterni felesleges.
A 80km/h a legtobb mai autonal tul kis fordulatszam 5.fokozatban.
A korszeru uj autokat igazabol nem kell kulon bejaratni, kicsit kimeletes
uzemmodnal kerulni kell az extrem fordulatszamokat es terheleseket.
Tehat kb 2500-tol max fordulat-1000 ig porgetve, nem padlogazzal.

Alapveto muszer a vizhofok mero. Nem szabad, hogy melegedjen a motor. Ha
megis felmegy a vizhofok, akkor alapjaron jaratva kell vissahuteni, NEM
leallitani!

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Re: Anforce levele Suzuki zarakrol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi !

> > tanksapkaba alig megy bele, a zarba kicsit jobban, a gyujtasba
> > teljesen. Tehat hiaba szedik le a tanksapkat, a kulcs max 1/4-et
> > tudjak elkesziteni. Suzuki rulzik :-))) 
> Ja.. Rulz... azajtonyito belul ugy megy, hogy jobbra kelleltolni hogy 
> kinyiljon... egy femszalat betolunk az ajto resein, pont el tudja 
> lokni a nyitokart... azt mehet a jatek.. gyakorlottaknak 1 perc, a 
> kezdoknek akar 2-be is beletelik..;) > 
Az idezett mondatom utan volt meg egy....
---
tudjak elkesziteni. Suzuki rulzik :-))) Mondjuk ezenkivul meg
1000 fele kepp lehet kinyitni :-( De igy NEM !
---
Az idezet csak a teljes szovegkornyezettel korrekt. ;-)
A lenyeg az volt, hogy az egyenkulcs itt nem hatrany, nem azt bizonygattam
hogy biztonsagok a suzuki, ezt En se hiszem, 2 evig hajtottam munkahelyit
es egy parszor mar En is bezartam a kulcsot ... A hozzaszolasoddal 
mondjuk egyetertek, szerintem minden suzukis fel tudna sorolni legalabb
3-4 modszert, hogy hogyan lehet bejutni ezekbe a szuperbiztonsagos csodakba
Bunny
+ - segitseg keres biztositasi ugyben (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves AUTO-zok!
A problemam:
A mult heten a hoeses tiszteletere egy jolmegrakott kisbusz =

oldalrol belement a parkolo automba (Citroen BX TGD /6 =

eves) -hozzanyomta a jardaszegelyhez.
Jarokeptelen lett a kocsi, kijott a karszakerto (en nem =

voltam otthon) es a bal elso sarvedomet 50%-os avulassal =

vette fel cserere.
No ez amit serelmezek, ugyanis szerintem az tokeletes =

allapotban volt (azt  a k=E1rfelvevo lapon a karszakerto =

/GARANCIA-kotelezo/ is elismerte hogy korr=3D0 ) es nem eleg, =

hogy innet egy karambolos autom van, hanem meg a jav=EDtas =

felet is en fizessem. A baj az, hogy a felesegem, otthon =

volt es alairta a jegyzokonyvet. Azzal kapcsolatban kernem =

a tanacsotokat, hogy milyen modon tamadhatom meg ezt a =

megallapitast. (pl a leszerelt- sarvedo-re kerjek =

potszemlet??). A potszemlere egyebkent is szukseg lesz, =

mert a verda bel=FCl is eleg alaposan megserult (nem mozog =

rendesen sebvaltokar, a kuplung pedal is az "egbe" kerult).
Osszefoglalva a kerdeseim: =

- ilyenkor (50% eseten) csak az uj sarvedo felet kell  =

  nekem allni, vagy minden egyebnek is (lakatos, festek, =

  fenyezo)
- mi alapjan szamoljak az avulast -van-e erre valami szabaly
- mi modon tudnam ezt megtamadni
- milyen koveteleseim lehetnek a biztositoval szemben (a =

  markaszerviz =

  csak januar kozepere vallata a javitast-addig a sogornom
  trabijat kell kocsonkernem-persze szamla nelkul)- van mar =

  taxiszamlam is. =

(meg annyi, hogy szamla elleneben torteno karteritesrol van =

szo)
Ha esetleg ez mar leragott csont a listan  (#187-ig vissza- =

menoleg nem talaltam semmi ide vonatkozot), akkor elnezest =

es valaki kuldje mar el a cikkeket.

Elore is koszonom. =


=DCdv: Istv=E1n
+ - Opel Astra II es Ford Focus amator teszt (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Autosok !

A gyarak altal hirdetett akciok kereteben az uj Opel Astrat
es a Ford Focust is kiprobaltam. En azonban csak egy 
autokat szereto, de azokhoz nem erto ember vagyok, 
ugyhogy tul messzemeno kevetkezteteseket ne vonjatok le.

Opel Astra II

Meglepo volt, hogy azonnal szabad volt kocsi. En azt 
vartam, hogy tolongas lesz erte. Az is erdekes volt, hogy
nem voltak kivancsiak, van-e egyaltalan jogositvanyom.
Az volt az osszes elokeszulet, hogy alairattak egy papirt,
hogy a kocsi meg egyben volt, amikor beultem.
Az mar kellemetlenebb meglepetes volt, hogy csak 
kotott utvonalon, raadasul eleg roviden lehetett kozlekedni.
Az auto: az ma mar nem kivan kulon emlitest, hogy hatrafele
nem sok mindent lehet latni a magasra emelt far miatt. 
A vezetesi helyzet nem sokat valtozott (igaz, en a Daewoo
Nexiahoz tudok hasonlitani, de gondolom az ebben nem
valtozott): a pedalok eleg melyen vannak, igy az ulest
19x cm-es testmagassaggal sem kell teljesen hatratolni,
es mivel igy a lab felig nyujtott helyzetben van, az alacsonyan
elhelyezkedo kormany sem zavarja a terdet (a kormany 
nem volt allithato). Ami  zavaro volt, az a kozepkozol szeles
burkolata, ami akadalyozta a jobb labat a gazpedal kezeleseben. 
Reszben ezert, reszben az egymashoz kozel elhelyezett fek 
es gaz miatt konnyu volt rossz pedalt nyomni. Az is zavart egy 
kicsit, hogy nagyobb sebessegeknel a szervo kormany 
nagyon 'felkemenyedett'.
A motort eleg porgosre hangoltak. Oreguras vezetessel is
leginkabb 3000 folott volt a fordulatszam. A motorzaj 
viszonylag magas volt, ezt a 16 szelepes konstrukcionak
tudtam be (amig nem ultem a Focusban). Ennek ellenere
nem volt egy raketa az 1.6-os motor. Az en velemenyem az, 
hogy az Opel tovabbra is kivul-belul tetszetos, de kevesbe 
praktikus, a mindennapok szolgalataba allitott autokat gyart.
A vegen erdekes modon nem volt kerdoiv a velemenyemrol 
(nem baj, elmondtam Nektek...)

Ford Focus

Majdnem 3 hettel korabban, telefonon kellett idopontot egyeztetni,
de igy legalabb tutira mehettem. Ok sem voltak kivancsiak,
hogy van-e egyaltalan jogositvanyom, sot meg arrol sem
irattak papirt, hogy egyben vettem at az autot, egyszeruen
csak mehettem. Itt is kotott utvonalon kellett kozlekedni, de
ez egy fel orasra tervezett ut volt. Az auto egyterus erzest
nyujt, az elejet (es az egesz motorhaztetot) nem nagyon lehet 
latni. A kurblis ulesmagassag allitas eleg erdekesnek tunt, de
szerencsere hasznalni nem kellett, mert fejter az van boven.
A hattamla oldaltartast ado nyulvanyai kisse szuknek 
bizonyultak, igaz ekkor voltak a -20 fok koruli hidegek, ezert
alaposan fel voltam oltozve. Vegre egy 16 szelepes motor,
amely nem ricsajozik ! A valto az altalam megszokott 
2000-2500-as fordulat tartomanyhoz volt hangolva, de 
magasabb fordulatokon is nagyon csendes volt ! Oda is
kellett figyelni, mert igy hamar 80-at mutatott a sebesseg mero.
Hasonloan nagyon csendes volt az index is, ami hatrany, mert
konnyen ugy maradt. A muszerfel az Opellel eppen ellentetesen
nem kozel, hanem tavol esett, de a kormany 4 iranyban allithato
volt. A szervokormanyt nagyon jonak talaltam. Kis sebessegnel
sem volt tul konnyu, es nagynal sem tul nehez. Korabban ilyen
kellemes szervoval meg nem volt dolgom. A velemenyem az,
hogy a Ford szinten tartotta magat a hagyomanyokhoz, es a 
vezeto szamara kellemes, praktikus autot tervezett. Az uj 
dizajnt szokni kell, de a Ford Ka eleg idott adott, hogy 
megemesszem ezt az iranyvonalat. Igy mostmar tetszetossegben
is felveszi a versenyt a Ford.
A tesztvezetes vegen itt volt kerdoiv, amelyben kivancsiak
voltak a velemenyemre.

Gondolom a fentiekbol kiderult, hogy a Ford tervezoi inkabb
kitalaltak, hogy en mit szeretnek, mint az Opelesek.
Az ev autoja valasztas, valamint az Auto2 ujsagban lekozolt,
kb. 10 masik ujsag altal keszitett teszt is azt mutatja, hogy
nagyon sok mas ember tetszeset is megtalaltak a Fordosok.

Bessenyei Zsolt

A HIX AUTO tipushiba gyujtemeny legfrissebb valtozata megtalalhato:
http://www.flexum.hu/hospnet/auto.htm
Tukrok:
http://www.auto.bdtf.hu
http://www.tande.com/auto
+ - Teligumi, bejaratas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Ket kerdes merult fel bennem:

1. A mult heten teligumivasarlasra adtam a fejemet, s mivel az adott meretben (
195/60 R15) egyszeruen nem volt 
valasztek, s igerni is csak januar-februar tajekan tudtak (tobb helyen is!), ez
ert a Fulda maradt lehetosegkent.
Biztattak, hogy eleg jo minosegu.
Az Auto2 most tesztelt teli gumikat, s abban a kisebb meretu (175/65 R14) Fulda
 Krystall (vagy valami ilyesmi) 
eleg jo eredmenyt produkalt. Az ugyanilyen nevu nagyobb tarsa (195/65 R15) pedi
g kimondottan rosszul szerepelt, 
kulonosen vizes uton.
A kerdes marmost az, hogy mi a fenetol lehet hogy ugyanolyan neven a ket meret 
ennyire kulonbozo eredmenyt 
ad, s most akkor en rosszabbul jartam-e mintha hagytam volna a "negy evszakos" 
Firestone-okat az auton.
Van-e valakinek Fuldas tapasztalata (ilyen merettel), illetve tippje az elteros
eg ilyen fokanak magyarazatara.

2. Bejaratas.
Major Frigyes (  ) irta a bejaratasrol, hogy 1000 km-
nel olajcsere ajanlatos.
Ezt en is igy gondolnam, de az uj autokat pl Astra "hivatalosan" csak 15000 km-
nel kell elso szervizre vinni, igaz 
"nemhivatalosan" javasoljak 7500-nal az olajcseret.
Mi az oka ennek, mar bejarattak a motort a gyarban, vagy gyartastechnologiai ok
a van, vagy tkpn ezen sem artana 
1000-nel olajat cserelni?
Szakemberek gondolom tudjak ezt, de az nem en vagyok. Kereskedot nem kerdezek e
rrol, mert tudom, hogy 
sokszor nem valljak be ha nem tudnak valamit, hanem bloffolnek. (Elnezest a kiv
etelektol:-))
Talan itt lesz aki felvilagosit.

Udv,
Laci
+ - Re: Philips halogen izzok (H4) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello,

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Philips halogen izzok (H4) ( 9 sor )
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>A kekes fenyu izzorol almodozhattok, de nem hiszem, hogy
> H4-ben kaptok ilyet.

szerintem az e'gegyadta vilagon semmi haszna nincs, de azert leirom,
hatha valakit megiscsak erdekel. A minap lattam egy autosboltban
"xenon" burat. Ez egy kek szinu kis uvegbura, amit utolag lehet
felszerelni a H4-es _izzora_. En nem vettem, mert jobban nyilvan nem
lehet vele latni, csak optikai tuning. Az ara kulonben 1.1E / par volt.

Udv:
L.

      _Ivicz Laszlo		
    _|	H - Budapest	Tel, SMS: +36 (20) 977 1097
  _|	Egyedi lepcso-, korlat- es galeriakeszites fembol, fabol:
_|	http://www.angelfire.com/il/lepcso
+ - Amper (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok, Autosok es/vagy elmeleti-/gyakorlati fizikusok,

tehat mindenki. Azt szeretnem megtudni, hogy - ismerve az
alapallapotot - lehet-e aramfelvetel szempontjabol szamszeru
kovetkeztetest levonni az akkumlator sarkain mert feszultsegesesbol?

Konkretan: egy inditomotor altal felvett aramot szeretnek megtudni.
A muszerem azonban max. 10A-t kepes merni. Ti mit tennetek?
Kulonben erdekelne meg a feszultsegeseses modszeren kivul (ha
egyaltalan letezik ilyen) meresi modszer, amivel ilyen nagy aramot lehetne
merni hazi modszerekkel.

Egyeb kerdes:
- mennyi lehet (nagyjabol!) az aramfelvetele a gyujtorendszernek
(elektromos gyujtas)?

Koszi,
L.

      _Ivicz Laszlo		
    _|	H - Budapest	Tel, SMS: +36 (20) 977 1097
  _|	Egyedi lepcso-, korlat- es galeriakeszites fembol, fabol:
_|	http://www.angelfire.com/il/lepcso
+ - Re: Uj motor bejaratas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Lehetoleg az elso 1000 Km- ig nem szabad megterhelni a motort. Pl: magas
>fordulatszamon illetve keruld el az alacson fordulatszamon / rangasson a
>motor /. Orszaguton 80 Km/ o - nal ne menj gyorsabban azert mert a motor meg
>tul nyers es az uj alkatreszeknek egymashoz illeszkedjenek. Minden
>sebessegfokozatban az optimalis fordulatszammal kozlekedj. A motorod eletet
>az elso kb:5000 Km hatarozza meg. Az elso 1000 Km megtetele utan olajcsere
>szukseges. Azert, hogy az esetleges osszekopo femmaradvanyok / spem /
>kikeruljenek. Ekkor a hengerfejcsavarokat is utanhuzzak. A szerviz utan
>folytatni kell a kocsi bejaratasat. Orszagut 80 Km/ o , de kozben neha-neha
>a sebesseget novelheted, de csak rovid tavon  szabad megterhelni a motort.

Köszönöm a választ.

Gondolom, ez azt jelenti, hogy gyorsulásnál nem szabad túl húzni a motort,
de mi van akkor, ha el kezd lassulni (Zastava motor) például egy
emelkedőnél 4 személy esetén. Ilyen esetben, ha a négyes alacsony
fordulatánál váltok vissza, akkor hármas sebességben túl nagy lesz a
fordulatszám. És, ha a négyes nagyon alacsony fordulat számánál váltok
vissza, akkor lehet, hogy a négyes fokozatban terhelem le a motort?
Mennyire szigorúak a bejáratási szabályok betartása. Szeretném, ha ez a
motor nagyon jó motor lenne. Egy vadonat új (pl.: 2-3millióFT-os) kocsinál
is ugyan ez a tortúra?

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS