Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 3546
Copyright (C) HIX
2007-07-10
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: re: gyors vonat / BKV (mind)  32 sor     (cikkei)
2 kaqun (mind)  11 sor     (cikkei)
3 rugo (mind)  40 sor     (cikkei)
4 Re: *** HIX TUDOMANY *** #3544 (mind)  60 sor     (cikkei)

+ - re: re: gyors vonat / BKV (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Tobb evtizede gondolkoznak ezen az otleten - de
> en hosszaban elfelezett vonatrol hallottam.
Hosszában!? Juj, és hogy egyensúlyoz egy sínen? :))

>Nem csinaljak, mert veszelyes.
Hát tényleg annak hangzik. :)

>...megoldhato meg ugy is, hogy minden kocsi motorkocsi,
> es a kovetkezo elolrol csatlakozik
Nekem is ez jutott eszembe, sztem eléggé adja magát. A vonat elől hizik,
hátul meg fogy...  De ez folyamatos népvándorlást jelentene a vonaton
belül.
A hazai vonatok lassúsága miatt nem sokat számít a fel- és leszállás ideje..
Vagy ha mégis, akkor akár meg is állhatna a vonat, és ki-beszállás
helyett vagoncsere történhetne. Vagy csak a vagon tartalmát mint egy
fiókot lehetne egy az egyben cserélni (benne az utasokkal). :)

Jó régen volt elvetemült próbálkozás arra, hogy a repülőről a bátor utas
a megfelelő város közelében ugrott ki ejtőernyővel. :))
Nem is értem miért nem terjed el. :))

De ha már itt tartunk: egy ötlet elektronikus BKV bérletre:
A busz ajtajaira nem lehet rácsos forgóajtókat felszerelni mert
nincs rá idő, hogy a nép átverekedje magát rajta. Mi lenne, ha
a buszmegálló lenne elkerítve, és oda lehetne csak forgóajtón át
belépni, természetesen kp vagy elektronikus fizetés után. Akkor
bőven van idő rá. És a hajléktalanok sem a buszon melegednének.
A metrónál sem értem, hogy ellenőr helyett miért nem kapu van.
Ezzel ez is megoldható lenne, hogy a jegy ára a megállók számával
lenne arányos. De ez már nem Tudomány...

a BenceMiki
+ - kaqun (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Érdeklödöm, ki hallott róla.
1. Azt írják, hogy nem oldott oxigént tartalmaz, hanem a vízben 
kémiailag kötött oxigént; enyhén lúgos kémhatású.
2. Azt írják, hogy bonyolult vízmolekulákat tartalmaz.
Az mi? Feltámadt a polivíz??
3. Azt írják, hogy a gyomor-bélrendszeren éppúgy kifejti áldásos 
hatását, mint börön keresztül a fürdövíz útján.
4. Olaszországból származik, gyártási technológiája ismeretlen. Az a 
sejtésem, hogy valami olyasmi, mint a pí-víz.
Szóval - tud-e róla valaki valamit ezen a listán?
Üdv, János
+ - rugo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

BenceMiki irta:
: "Nyerni" ?
: Marky, nem üzemanyag helyet gondoltam, hanem csak kiátlagoláshoz.

En is. A fekezeskor ho"ve' alakitott energia "elveszik", a rugoval ennek 
a
toredeket "visszanyerjuk".

: A lendkerék a működéséből adódóan nagy tömeggel bír, de rugónál
: ez nem elvi kitétel.

De igen. Ha rugoval sok energiat akarsz tarolni, akkor vagy nagy megnyulas
kell, vagy nagy rugoallando (=vastag rugoacel).

: Továbbá mint tudjuk csak gyorsításhoz és fékezéshez kellene a rugó, a
: haladáshoz csak a légellenállsát kell leküzdeni, ekkor a kocsi tömege
: lényegtelen.

A gordulesi surlodas nem elhanyagolhato 80km/h alatt. Nagyobb
sebessegeknel a gumi deformacios energiaja is jelentos veszteseg (a gumi
alul belapul es ezt a lapulast korbe-korbe mozgatod az abroncson), ami
szinten fugg a kocsi tomegetol.

: > Tipikus esete ennek az 500km-es autopalya.
: Ezt nem értem. Minek a tipikus esete?

Amikor a rugo csak felesleges nehezek a kocsin.

: Persze a rugók sem tökéletesek, csak egy ötlet volt.

Elvileg jo otlet mechanikai energiat mechanikai uton ta'rolni (nem kell
vesztesegesen villamos energiava atalakitani meg vissza). A problema az,
hogy az adott peremfeltetelekkel a villamos energia meg mindig
energiatakarekosabb.


Udv,
marky
+ - Re: *** HIX TUDOMANY *** #3544 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali!

>>napi melegvizigenyedre valoszinuleg nem erdemes hocserelobe fektetni 
penzt.
> Egy hőcserélőnek mitől kell drágának lennie?

Hogy jo hatasfoka legyen...

> A klímák külső dobozaiban van sok fémlemez, amit fűt vmi közeg,
> és egy ventillátor a lemezek közt fújja át a levegőt, hogy hűtse.
> Én pont ugyanezt javaslom, csak annyi különbséggel, hogy ne levegőt
> fújjunk át a lemezek közt, hanem hidegvizet.  Ennyi. Ez mitől drágább?

Egyrészt -víztől függően- gyorsan vízköves lenne, és a vízkó nem jó 
hővezető. Másrészt mint írtam is, gondolni kell arra is, mi van ha nem 
áramlik a víz? Mert mondjuk elmentél hétvégére, és nemhasználod. Szépen 
süt a nap, és a vized villámgyorsan 30 fokos lesz... Mit csinálsz?? 
Áramoltatod a vizet, és megy pocsékba?? Nem lesz olcsó multaság :)
(Persze meg lehet csinálni, hogy ilyenkor egy nagy szigetelt (mondjuk 
föld alatti) taertályba nyomatod, ahonnan télen megfűtésrásegítésként 
előveszed, csak ezzel megint oda jutottunk, hogy komplex rendszer kell. 
) Sajnos valahogy úgy néz ki a dolog, hogy ha nem komplex rendszert 
akarsz, csak nyáron a forróságban kis hűvöset, akkor legegyszerűbb egy 
levegő hűtéses síma klímát beszerelni...

> Marky, nem üzemanyag helyet gondoltam, hanem csak kiátlagoláshoz.
> A lendkerék a működéséből adódóan nagy tömeggel bír, de rugónál
> ez nem elvi kitétel.

Rugó alkalmazása gépjármű hajtására elég régi ötlet. És szerintemminden 
háztartásban található is ilyen. Igaz leginkább a gyerekszobában :) 
Ráadásul manapság a felhúzós változata kihalt, és csak az általad is 
említett mozgásenergia hasznosítós létezik (házrahúzós) :)

Egyébként a lendkerék is azért nem terjedt el, mert egyrészt a 
giroszkóphatás miatt kicsit vicces volt kanyarodni vele, másrészt meg 
egy koccanásnál az elszabaduló lendkerék apróbb gondokat okoz :)
Hasonló gond van a rugóval is... Én nem biztos hogy szívesen ülnék egy 
autóban, amiben 40 kilónyi felhúzott rugó van. Túl élénken él még 
emlékeimben a kisautóból kipattanó rugó által okozott sérülések...

[vonat]
> Azon kivul, hogy penzbe kerul, mi vele a hiba?
> A szupergyors vonatokkal az a baj, hogy gyakran kell megallniuk utasokat 
> fel es letenni.

Azt nem tudom mi a baj vele elvileg, de ismerve a MAV-ot, sose érné utol 
a vagon a mozdonyt, és lezárnák miatta teljes hosszában a pályát...

De eszembe jutott róla, hogy Asimov egyik regényében ahol föld alatt 
éltek az emberek hatalmas városokban, ott mozgó járdák voltak, és a 
távolsági közlekedést úgy oldották meg, hogy egymás mellé egyre 
gyorsabban menő járdákat tettek. Így mindig csak egy kicsit gyorsabban 
menőre kellett lépni, és végül elérted a legbelső nagyon gyorsat, ahol 
már ülni is lehetett, és az ment folyamatosan a városok között. Mondjuk 
azt nem tudom, hogy ha tömve van a legbelső szalag, akkor mit csinálok 
az előző (még igencsak nagyon gyors) szalagon? Lerepülök a végén? Mert 
nem biztos hogy vissza tudok menni a tömegben...

Laja

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS