2008. február 5-én, kedden 19 órától!
Szabadegyetemünk névadója Kulin György, a XX. század legnagyobb hatású
ismeretterjesztő csillagásza. A sorozatnyitó előadásban megismerhetjük
Kulin
György életútját: miként lett a csillagászat iránt szinte nem is érdeklődő
ifjú
Kulinból az amatőrmozgalom megteremtője, mindenki Gyurka bácsija. Kulin
kiváló
előadó volt, számos könyv szerzője, tükörcsiszoló, a távcsőépítő mozgalom
elindítója -- és sci-fi szerző is, Q.G. Lynn írói álnéven... Előadónk Mizser
Attila.
Szeretettel várunk mindenkit élőben a Polaris Csillagvizsgálóba! Hogy ne
a
legnagyobb csúcsforgalom közepette kelljen ezt megtenni, 19 órára toltuk
előadásaink kezdetét. Akinek még ekkorra sincs módja személyesen jelen
lenni,
tartson velünk az élő internetes közvetítésünkkel, amelynek elérhetősége
a
http://www.mcse.hu oldalon megtalálható!
|
Sziasztok!
Miki, irod:
: A normál vonatokat sincs elnikus szabályzás a rugózáshoz.
A nemet maglev kb. 20cm magassagban lebeg, oldaliranyban pedig 1-1cm-re
a
palyatol. Nyilvan az utobbi a kritikusabb (kanyarban a centrifugalis ero
nekinyomhatja a palyanak), de nagy lengesek fuggolegesen sem lehetnek.
: > mindket vegen kell eromuvet epiteni. :-)
: A 4-es metróhoz sem kell külön erőmű.
Szerintem a kovetkezore akart Laci (a vakuumos) ravilagitani: F=m*a es
P=F*v. Hogy egyszeru legyen szamolni, legyen m=200 tonna, a=2m/s^2 es
v=100m/s, akkor P=40MW. Ha jol emlekszem, az ICE-kben 6MW-rol 12MW-ra
tornasztak fol magukat a nemetek a (vonat)generaciok soran. Tudom, most
jossz az osloi metroval, ahol rekuperativ fekezes van, de nem taplaljak
vissza a varosi villamos halozatba, hanem a menetrend ugy van idozitve,
hogy 1 szerelveny pont akkor fekez, amikor egy masik indul. Ilyen ingadozo
teljesitmenyt nem lehet folvenni/visszataplalni a (nemzetkozi) halozatba.
Az indulaskor/megallaskor bekotott utasok egyebkent azt jelentik, hogy
nem
lehet nagy csomag az utasterben (lasd repulo), tehat valami
csomaglogisztikat is be kell vezetned a palyaudvarokon ill. a
poggyaszvagonban (ne alljon 40 percet a vonat, mert alulrol ki kell
banyaszni egy kiszallo utas borondjet).
: De olyan negatívak vagytok :)), hogy most már tényleg feladom.
: Brühühü.
Akkor vagy korrekt, ha a sajat otleteiddel szemben elfogulatlanul tudod
jatszani az ordog ugyvedjet. A zsenialis kozlekedesi megoldasoknal az 1.
szamu kerdes az, hogy mekkora infrastruktura kell hozza, ki finanszirozza
ezt meg, hogy 15..20 ev alatt megteruljon, es ekkor a "vonaljegy"
olcsobb-e, mint a jelenlegi kozlekedesi eszkozoknel. Ha nem, akkor csak
allami szubvencioval mukodik (mint pl. Nemetorszagban a napelemes ill.
a
szeleromuves energiatermeles), hiaba kornyezetkimelo meg mittudomenmi.
: A kabinosat én is kitaláltam. :) Tehát valszeg életképtelen. :(
Nezd meg, hogy a bp-i metron naponta hanyan utaznak, es ehhez hany
mondjuk negyszemelyes kabin kell, es gondolj arra, hogy nem csak
atlagforgalom van, hanem reggeli/delutani csucs is. A nagy jarmuvekben
mellesleg pont az a jo, hogy sokkal kevesebb energiat hasznalnak fol, mint
sok kicsi (lasd 1 busz vs. 15 auto).
Udv,
marky
|